Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Braun 1957

Meer
22 mrt 2021 11:30 - 22 mrt 2021 11:31 #89629 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Braun 1957
Rene ik denk dat NOVAK niet zo aanwezig was
in nederland ,, Novak de...belg
slecht zijn ze niet de duren hebben soms een mooi
stukje hout ook . vaak met een standen toon knop
heb er eens een gehad de ont vangst was ook goed
maar er zit veel engelsen onder delen in novak
toch zij er van braun ook nog ouden bruine toestellen met
zeer goed geluid . braun is wel goed gemaakt
huub
huub
Laatst bewerkt 22 mrt 2021 11:31 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 mrt 2021 10:10 #89625 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Braun 1957
Ontwerpen van Braun waren hun tijd zo ver vooruit dat ze voor veel mensen onwaarschijnlijk lijken om al zo oud zijn.
Onlangs kocht ik ook een Braun apparaat, een ontwerp uit 1962. Erbij gezegd dat de inspiratie voor mijn interieur in principe 1957-1963 is (ouder mag uiteraard altijd). 
Tot twee keer toe kreeg ik inmiddels de goed bedoelde opmerking dat het apparaat 'geen jaren vijftig' is, gezien zijn uiterlijk. 
Ik had een soortgelijk huishoudelijk apparaat van Philips uit 1953 (nog op een NVHR beurs gekocht) maar die heeft het begeven. De Braun van 9 jaar later blijkt door de evolutie in techniek en ontwerp ook een stuk praktischer. En tja, net als andere ontwerpen van de heren bij Braun vind je het geregeld terug in informatieve boeken over het onderwerp design. Dan valt er informatief ook nog wat over te lezen, terwijl de aloude Philips in de vergetelheid zal geraken.
Oude ontwerpen actueel houden is een moeilijk punt. De liefhebbers in de radiowereld (verhoudingsgewijs een klein groepje onder het gehele Nederlandse volk) kunnen de (vele) types radio's makkelijk uit elkaar houden en de verschillen opnoemen. Het gros van de bevolking vindt ze heden hoofdzakelijk op elkaar lijken. Toon een radio aan een groep mensen die niet in de hobby 'zitten' en de meesten zullen roepen: "die hadden wij ook thuis, met zo'n groen oog". Terwijl de kans groot is dat ze een ander typen (het merk weten ze vaak nog wel) in huis hebben gehad. Ze herkennen een aantal details van de radio die de meeste radio's in die tijd hadden. 


 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2021 19:50 - 14 mrt 2021 19:57 #89456 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Braun 1957
Max, of dat deze ook is weet ik niet, maar Aldo van Eyck heeft wel  speeltuinen, soms op de 
onmogelijkste plekken, in Amsterdam ontworpen (net als het Burgerweeshuis). 
Het Burgerweeshuis van 1960 mocht hij zelf onder zijn leiding renoveren in 1991 en heb ik
er ook aan gewerkt, bij hem op de tekenkamer. 

 



 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 mrt 2021 19:57 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2021 19:42 - 14 mrt 2021 19:44 #89455 door admin
Beantwoord door admin in topic Braun 1957
Dat was van Eesteren, volgens mij.

vaneesterenmuseum.nl/nl/home/#

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 14 mrt 2021 19:44 door admin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2021 16:44 - 14 mrt 2021 16:48 #89449 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Braun 1957
René,
Was dat dezelfde architect van dat weeshuis en al die speeltuinen in Amsterdam? 
Voor er opmerkingen komen, ik weet het; behoorlijk   dit. Mea Culpa.

 

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 14 mrt 2021 16:48 door NGG. Reden: Aanvulling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2021 15:24 #89445 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Braun 1957
Sommige dingen kan ik niet aan wennen.
Bijvoorbeeld een Wurlitzer 2500 vind ik een afschuwelijk lelijke jukebox. 
Qua techniek is er niets mee, maar het uiterlijk vind ik niks.

Ik vind het Sneeuwitje van Braun wel leuk vanwege de eenvoud. Qua techniek is die ook wat het radiogedeelte betreft, behoorlijk afwijkend.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena