Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

800ohm scheidingsfilter

Meer
27 dec 2020 06:27 #87792 door koenevh
Beantwoord door koenevh in topic 800ohm scheidingsfilter
Bert, mijn initiële post was misschien niet zo duidelijk, maar het is inderdaad mijn bedoeling beide 3700bm's in serie te schakelen, zodat beide samen op 800ohm uitkomen. Deze zou ik dan als satelliet willen gebruiken bij een basluidspreker zoals een 9710a (waarbij de satellieten en de bas in parallel geschakeld staan), maar dan zit ik met het probleem van een scheidingsfilter. Anders is de impedantie rond de 400 en dus niet ideaal om aan te sluiten op één van de uitgangen van de 9014.

Gezien een 800ohm scheidingsfilter niet zelf te maken is, zou ik een philicorda orgel moeten opsnorren, zoals je zelf suggereerde. Zoals het schema van de b5x63a echter toont, gebruikte philips zelf in sommige OTL radio's 2 800ohm luidsprekers die in parallel gekoppeld staan, zonder gebruik te maken van een scheidingsfilter? Dit betekent dus dat de OTL eindtrap in deze radio's 400ohm aan luidsprekers te verwerken krijgt? Dit is iets wat ik niet begrijp, en als ik de post van Peter goed lees, ligt dit niet enkel aan mijn beperkte technische kennis.

Voor alle duidelijkheid: mijn 9014 wil ik gebruiken als 'dubbele mono' versterker. Op elk kanaal wordt een andere mono-luidsprekersetup aangesloten.

René: bedankt voor het interessant artikel! Het is onder meer volgend artikel van je site die mij inspireerde om te gaan experimenteren met een mono-installatie:
www.grammofoon.com/HiQGN/Artikelen/Philips_LSBoxes_1956.pdf
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 dec 2020 23:38 - 27 dec 2020 00:15 #87791 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 800ohm scheidingsfilter
Oké René als ik het zo teruglees wil Koen dus beide BM's gebruiken voor een of twee satellieten? bij een 9710AM of andere basluidspreker.
In dat geval zou ik dan uitkijken naar een 9710A en de 9710AM sparen.
Of een 9748A hoewel die 6 wat is zou dat wellicht geen probleem zijn maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Als het de bedoeling van Koen is een systeem met twee satellieten te maken op een van de uitgangen van de AG9014 vind ik dat wel een vreemde setting.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 27 dec 2020 00:15 door Bert Kn.

Meer
26 dec 2020 22:29 - 26 dec 2020 22:43 #87790 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic 800ohm scheidingsfilter
Bert.

Ik denk dat Koen dat wel weet.
We hebben correspondentie gehad.
bovendien had ik het vermeld al was het wat verwarrend
door mijn vergissing dat het 3800ers waren.
Maar het zijn 3700BM'ers. Ook vermeld.

In serie zijn ze samen 800ohm, zoals Philips dat bedacht had
bij satellieten in mono installaties.

Overigens wellicht nog interessant:
wenken voor opstelling van een Hi-Q installatie, HiQGN site
Het principe voor de luidsprekers geld ook voor elke Philips mono audio installatie.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 26 dec 2020 22:43 door RR1957.

Meer
26 dec 2020 16:23 - 26 dec 2020 16:30 #87789 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 800ohm scheidingsfilter
Via René kan ik twee 3700bm luidsprekers overnemen om op mijn 9014 aan te sluiten. Idealiter gebruik ik deze als satelliet bij een 9710am (of andere) basluidspreker, maar deze parallel schakelen levert slechts 400ohm op, te weinig.

Koen,
Houdt er wel rekening mee dat een 3700BM 400 Ohm is.
Je komt dan op 266 à 267 Ohm uit.
Een 3700AM lijkt mij dan een betere optie.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 26 dec 2020 16:30 door Bert Kn.

Meer
26 dec 2020 09:55 #87776 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 800ohm scheidingsfilter
De impedantie van een luidspreker wordt over het algemeen gegeven bij 1000 Hz. Bij toenemende frequentie wordt de impedantie steeds hoger.
Door de condensator geeft de kleine luidspreker alleen midden/hoog weer.
Bij de hogere frequenties zou de impedantie van beide luidsprekers al een stuk hoger kunnen zijn dan 800 Ohm, waardoor het met een eventuele misaanpassing wel mee valt.

Overigens komen er meer vragen op. De eindtrap is gemaakt voor 800 Ohm. Maar als je er een extra luidspreker op aansluit wordt die impedantie de helft. Het afgegeven vermogen wordt dan minder, maar in feite wordt de eindtrap overbelast.

Overigens geldt het laatste bij alle buizeneindtrappen. De aanpassing is slechts optimaal bij één luidsprekeraanpassing. Sluit je een extra luidspreker aan, dan wordt deze aanpassing verstoord.
Te hoge belastingimpedantie is niet zo’n ramp, alleen het afgegeven vermogen wordt minder. Bij te lage impedantie wordt de eindtrap te zwaar belast en is er kans dat de vervorming toeneemt.
Of zou de fabrikant daar rekening mee gehouden hebben?

Misschien is het wel eens de moeite waard aan een eintrap van een radio te meten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
26 dec 2020 08:42 - 26 dec 2020 08:47 #87774 door koenevh
800ohm scheidingsfilter werd gestart door koenevh
Beste forumleden,

in aanvulling op het topic over philips am luidsprekers, heb ik nog een vraag over 800ohm scheidingsfilters.

Via René kan ik twee 3700bm luidsprekers overnemen om op mijn 9014 aan te sluiten. Idealiter gebruik ik deze als satelliet bij een 9710am (of andere) basluidspreker, maar deze parallel schakelen levert slechts 400ohm op, te weinig. Dan heb ik dus een 800ohm filter nodig... Van Bert kreeg ik de tip een Philicorda na te jagen, maar hier (in België) kan deze zoektocht even duren.

In het philips boekje blijken de waarden van de spoelen en condensatoren om zelf een filter te bouwen nagenoeg niet commercieel beschikbaar te zijn. Voorlopig geen optie dus.

In het schema van OTL radio's met twee 800ohm luidsprekers, zie ik echter dat er geen gebruik wordt gemaakt van een scheidingsfilter, maar enkel van een condensator voor de hoge tonen, waarbij beide luidsprekers parallel zijn geschakeld?

Zie hier als voorbeeld het schema van de B5x63a:

Luidsprekers zijn een 9748a en 3500am.
Valt dergelijke constructie ook te gebruiken met de 9014 versterker? En kan iemand uitleggen waarom deze combinatie ook 800ohm oplevert voor de el86 buizen, terwijl er geen scheidingsfilter wordt toegepast?
Laatst bewerkt 26 dec 2020 08:47 door koenevh.

Gemaakt door Kunena