Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

CARAD chairside meubel, het complete verhaal

Meer
09 mrt 2020 09:54 - 09 mrt 2020 10:02 #82471 door Francois129
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje zoet met het in orde te brengen van de CARAD Chairside (de oudste van de twee dit ik bezit).
In dit meubel zitten 3 toestellen. Een radio met voeding en versterker, een Philips AG1100 en een recorder CARAD EMR32 (Brusch soundmirror BK416 mechaniek met CARAD elektronica).

Eerst heb ik de radio spelend gemaakt. Er was een beetje aan geprutst maar niets fundamenteel. De papiercondensatoren, het gepruts terug gefatsoeneerd en de voedingselco’s vervangen en de radio deed het. Enkel waren er nog een paar slechte contacten in de golfbereik/TA/TE/PU schakelaar.
Na poetsen was dit ok. Nog even de buiscontacten met een tandenborsteltje (model flessenreiniger maar dan veel kleiner) gekuist en de radio was elektronisch klaar voor inbouw.

Daarna de platenspeler onderhanden genomen. Deze is een witte uitvoering met rood opschrift. Dit jammer genoeg verdwenen met het poetsen. Uit fouten in het verleden leert men! Dus deze heb ik volledig uit elkaar gehaald om te poetsen en terug in te vetten. Er was nog een mechanisch probleempje dat ik heb kunnen oplossen met een onderdeel uit een sloopchassis.
En dan ook het tussenwiel uiteraard. Ik gebruik daar de methode “Hugo” voor. Dit wil zeggen dat ik de harde zijkant glad en recht maak en met een driekantvijl er een gleufje in maak. Hierna breng ik er een “dikke” O-ring van de juiste maat aan al of niet met een soepelblijvende lijm vastgekleefd.
Het gebruikte element is de GP235, ik vind deze mooier klinken dan de GP230.
Nu nog een oplossing vinden voor de rode tekst. Ik denk aan watertransfers te gebruiken. Ik heb daar zéér goede resultaten mee nadat ze met blanke lak behandeld zijn.

Als laatste kwam de recorder aan beurt. De meegeleverde recorder speelde niet en de voeding werd pokkewarm ook zonder aangesloten recorder. Even de transfo nagekeken en deze was waarschijnlijk te warm geworden. De 120V wikkeling nodig voor de motor gaf zijn spanning niet meer.
Gelukkig zit ik niet verlegen om onderdelen en zit er een voeding in het meubel. Ik kon dus verder.
De motor had ook problemen en deze vervangen door eentje uit een sloopchassis.
Bij Electro-Andijk nieuwe snaren besteld (zij konden de juiste maten leveren) omdat de aanwezige snaren aan de riemschijven kleefde en daardoor de motor/transformator overbelastte.
Ondertussen de papiercondensatoren en elco’s vervangen en alle preventief contacten gepoetst. De recorder draaide mag gaf geen geluid. Een signaal op de ingang geplaatst en gevolgd.
Tja gevolgd, met de scoop zag ik direct dat aan het pint waar de kopdraden moeten aangesloten zijn dat er een kortsluiting was. Dus niks signaal. De kop wordt kortgesloten tijdens het terugspoelen. De draad is een metaalomwonden draad met rubbere isolatie in de metaalhuls. Rubber verteerd en hier was probleem 1. Na vervanging kon ik het signaal volgen maar bij aanraking van een zelfde kabeltje naar de eindbuis had ik weer een kortsluiting. Ook dit kabeltje vervangen.
De versterker werkt en ik kan tapes spelen.
Nu het opnemen nog proberen.
Wissen lukt. Is ook geen elektronica bij gemoeid. Het wisselende veld wordt opgewekt door de band voorbij een permanente magneet te laten lopen die boven onder noordpool/zuidpool georiënteerd is en afwisselend voorzien is van metalen strookjes (zie foto). Muziek op de band brengen was er niet bij.
Door tijdens mijn vakantie in Nederland deze winter het voorgestelde boekje doorgenomen te hebben ben ik opzoek gegaan naar de oscillator. Deze werkte niet. Twee niet vervangen condensatoren waar hier de oorzaak van. Ook deze vervangen en de oscillator werkte.
Opnemen geprobeerd en alles ok.

Tijdens deze werkzaamheden ben ik ook op zoek gegaan naar een passende aandrukrol.
Ik heb er gevonden die ongeveer dezelfde maten hebben(VS).
Het ashulsje is bij originele en aangekochte perfect uit te duwen en te verplaatsen. Soms moet je eens een gokje wagen. ;-)
De omtrek is iets meer maar ik heb plaats genoeg.
Na deze operaties werkt de recorder als nieuw.

Cosmetisch heb ik nog het linker plaatje nagemaakt naar een foto die ik verkregen heb viavia het namaken is ook met de hierboven beschreven watertransfermethode gebeurd.

Hierbij volgen nog enkele foto’s, op de foto met de aandrukrollen is bovenaan links de wiskop en rechts de opnameweergavekop uit het slooptoestel te zien.

François

PS. Er is ook nu een facebookpagina over CARAD. Deze heb ik vrijdag opgestart.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 mrt 2020 10:02 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FMX

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena