Radio's van 1970 tot heden
Siera
02 apr 2018 12:39 - 02 apr 2018 12:44 #71824
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Het lijkt wel een soort "docking station", een kast met versterkers en luidsprekers waar je een portable radio inschuift. Schaub Lorenz had ook zoiets: De Touring Box. Daar schoof je een portable in en zo kreeg je een tafel radio.
Als je de foto van de achterkant goed bekijkt zie je bij het rechter gat waar één snoer uit komt zoiets staan als "6 V." of "9 V." Datzelfde snoer gaat bij het driehoekige gat weer naar binnen en er komt een tweede snoer met steker weer naar buiten. Zit er misschien een adapter in het toestel verstopt?
Verder ziet die achterkant er vreemd uit. Het rechthoekige gat in de grote achterplaat heeft scherpe randen terwijl de kleine plaat er wat gerafeld uitziet. Is dit misschien een batterij vak? En dat achter het gat waar nu het snoer uitkomt een plug zit en dat snoer daar inwendig zit op gesoldeerd bij gebrek aan een passende plug?
Edit: Toen ik de foto nog eens goed bekeek, lijkt het erop dat het snoer uit het kleine gat toch via een plug aangesloten is. Dan zou er dus inderdaad een adapter in het toestel kunnen zitten.
Misschien dat een foto van de achterkant met verwijderde achterplaat meer duidelijkheid biedt?
Groeten,
Peter
Als je de foto van de achterkant goed bekijkt zie je bij het rechter gat waar één snoer uit komt zoiets staan als "6 V." of "9 V." Datzelfde snoer gaat bij het driehoekige gat weer naar binnen en er komt een tweede snoer met steker weer naar buiten. Zit er misschien een adapter in het toestel verstopt?
Verder ziet die achterkant er vreemd uit. Het rechthoekige gat in de grote achterplaat heeft scherpe randen terwijl de kleine plaat er wat gerafeld uitziet. Is dit misschien een batterij vak? En dat achter het gat waar nu het snoer uitkomt een plug zit en dat snoer daar inwendig zit op gesoldeerd bij gebrek aan een passende plug?
Edit: Toen ik de foto nog eens goed bekeek, lijkt het erop dat het snoer uit het kleine gat toch via een plug aangesloten is. Dan zou er dus inderdaad een adapter in het toestel kunnen zitten.
Misschien dat een foto van de achterkant met verwijderde achterplaat meer duidelijkheid biedt?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 02 apr 2018 12:44 door peter1952.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 apr 2018 08:34 #71822
door Franc
Zeker heel aparte radio.
Wellicht niet voor de Nederlandse markt.
Ik zie ook twee snoeren uit het toestel komen.
De ene (9V) lijkt weer terug te gaan naar de binnenkant.
Dus achter het klepje een batterijhouder?
Een foto van de binnenkant zou welkom zijn.
Groet Frank
Wellicht niet voor de Nederlandse markt.
Ik zie ook twee snoeren uit het toestel komen.
De ene (9V) lijkt weer terug te gaan naar de binnenkant.
Dus achter het klepje een batterijhouder?
Een foto van de binnenkant zou welkom zijn.
Groet Frank
02 apr 2018 07:58 #71821
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Wat een vaag toestel. Middengolf, drie korte golfbanden maar geen lange en geen FM. Maar dan wel weer twee speaker grilles. Kan er ook niks over vinden, ook niet bij Aristona (nvhr.nl). Het ding kan evengoed nooit erg complex zijn. Het is onmiskenbaar uit de Philipsstal afkomstig, rond 1970 (pootjes!).
Tjerk, 9ZZ