Radio's van 1970 tot heden
voeding Philips EL6400 versterker
16 jan 2016 23:50 - 16 jan 2016 23:52 #58579
door Cees
Beantwoord door Cees in topic voeding Philips EL6400 versterker
@ Frans,
Volg gewoon de stroom kring en bedenk dan dat er een spanningsval
ontstaat tussen R 28 die aan de midden aftakking =0 van de trafo staat.
Tussen de 0 ene uiteinde van die r en het andere uiteinde van die r meet
je dan de G2 gelijk spanning.
Cees.
Volg gewoon de stroom kring en bedenk dan dat er een spanningsval
ontstaat tussen R 28 die aan de midden aftakking =0 van de trafo staat.
Tussen de 0 ene uiteinde van die r en het andere uiteinde van die r meet
je dan de G2 gelijk spanning.
Cees.
Laatst bewerkt 16 jan 2016 23:52 door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FMX
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 jan 2016 22:50 #58575
door FMX
Beantwoord door FMX in topic voeding Philips EL6400 versterker
Beste Kees en Cees, Je kan een schema lezen of niet. Ik kan het blijkbaar (nog steeds) niet: inderdaad een vernuftige schakeling! Bedankt voor jullie advies en Henk bedankt voor het goochelen met de bijlage.
Groet
FMX Frans
Groet
FMX Frans
16 jan 2016 20:14 #58561
door Cees
Beantwoord door Cees in topic voeding Philips EL6400 versterker
Ja, Kees van Dijke dat is het precies.
Deze lijn eindbuizen mogen geen hoge G2 spanning krijgen, zoals bij
"gewone"penthodes het geval is.
Trouwens een eenvoudige slimme oplossing van Philips.
Zo is er geen aparte voeding nodig voor de G2 voeding en zo krijgen
de G2's ook nog een heel stabiele spanning.
Cees.
Deze lijn eindbuizen mogen geen hoge G2 spanning krijgen, zoals bij
"gewone"penthodes het geval is.
Trouwens een eenvoudige slimme oplossing van Philips.
Zo is er geen aparte voeding nodig voor de G2 voeding en zo krijgen
de G2's ook nog een heel stabiele spanning.
Cees.
16 jan 2016 19:42 - 16 jan 2016 19:45 #58558
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic voeding Philips EL6400 versterker
Hallo Frans,
De schermroosterspanning is gelijkgericht door GR 1 en afgevlakt door C15 van 50 µF, maar is wat lastig te zien. Wat de voeding betreft: In feite is het een symmetrische voeding met in de regel een positieve en negatieve voedingsspanning, waarvan de centertap van de voedingstrafo aan massa is geschakeleld. In dit geval is de negatieve voedingsspanning aan massa geschakeld, zodat op de centertap de halve voedingsspanning staat t.o.v. massa.
groetjes,
-=Kees=-
De schermroosterspanning is gelijkgericht door GR 1 en afgevlakt door C15 van 50 µF, maar is wat lastig te zien. Wat de voeding betreft: In feite is het een symmetrische voeding met in de regel een positieve en negatieve voedingsspanning, waarvan de centertap van de voedingstrafo aan massa is geschakeleld. In dit geval is de negatieve voedingsspanning aan massa geschakeld, zodat op de centertap de halve voedingsspanning staat t.o.v. massa.
groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 16 jan 2016 19:45 door Kees van Dijke.
16 jan 2016 19:41 #58557
door admin
16 jan 2016 19:20 #58555
door FMX
voeding Philips EL6400 versterker werd gestart door FMX
Buizenvrienden,
Ik breng een Philips EL6400 versterker weer tot leven hetgeen niet zo'n grote klus is. Aangesloten op een Tandberg luidsprekerbox uit 1953 moet deze de muziek leveren bij het klussen in mijn "werkplaatsje".
Het schema heb ik via internet verworven : de voedingsschakeling van de versterker verbaast mij omdat de schermroosterspanning voor de eindbuizen ( 2x EL81) wordt afgenomen voor de gelijkrichter. Weliswaar wordt deze spanning nog wat afgevlakt door een elco maar toch.
Mijn vraag: waarom worden de schermroosters niet voorzien van een nette gelijkgerichte en afgevlakte spanning , afgenomen na de gelijkrichter en niet ervoor?
Ik kan niets anders bedenken dat dit gedaan is om de belasting van de twee parallel geschakelde seleen gelijkrichters te ontzien??
Maar de schermroosterstroom zal toch wel erg gering moeten zijn ?
Mogelijk zie ik iets over het hoofd of is de capaciteit van mijn labrador denkhoofd toch te gering voor deze vernuftige schakeling.
Wie wijst mij de weg?
Alvast bedankt !
Groet,
FMX Frans
Ik breng een Philips EL6400 versterker weer tot leven hetgeen niet zo'n grote klus is. Aangesloten op een Tandberg luidsprekerbox uit 1953 moet deze de muziek leveren bij het klussen in mijn "werkplaatsje".
Het schema heb ik via internet verworven : de voedingsschakeling van de versterker verbaast mij omdat de schermroosterspanning voor de eindbuizen ( 2x EL81) wordt afgenomen voor de gelijkrichter. Weliswaar wordt deze spanning nog wat afgevlakt door een elco maar toch.
Mijn vraag: waarom worden de schermroosters niet voorzien van een nette gelijkgerichte en afgevlakte spanning , afgenomen na de gelijkrichter en niet ervoor?
Ik kan niets anders bedenken dat dit gedaan is om de belasting van de twee parallel geschakelde seleen gelijkrichters te ontzien??
Maar de schermroosterstroom zal toch wel erg gering moeten zijn ?
Mogelijk zie ik iets over het hoofd of is de capaciteit van mijn labrador denkhoofd toch te gering voor deze vernuftige schakeling.
Wie wijst mij de weg?
Alvast bedankt !
Groet,
FMX Frans