- Berichten: 229
Radio's van 1970 tot heden
Italiaanse gitaarversterker
19 jan 2015 17:17 #49996
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Italiaanse gitaarversterker
Bedankt voor de adviezen, ik ga er mee aan de slag. :thumbsup:
Gr. Bart
Gr. Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 jan 2015 22:49 #49974
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Italiaanse gitaarversterker
@ Bart,Neem maar aan dat de 4 G2 R's 100 Ohm moeten zijn en gebruik daar dan maar 1 Watters voor.
Tevens zou ik persoonlijk alle 4 de EL84 buizen een eigen kathode r geven van 200 Ohm.
200 Ohm omdat de eind balans trap in A-B staat ingesteld. Moeten wel minstens 1 Watt zijn, of hoger.
Lage rust stroom en in dit geval een hogere anode spanning als dat de EL84 in een radio(klasse A)
krijgt.
De anode voedingsspanning zal hier ruim boven de 300V zijn (350V?), in een radio is dat ongeveer 250V.
Succes,Cees.
Tevens zou ik persoonlijk alle 4 de EL84 buizen een eigen kathode r geven van 200 Ohm.
200 Ohm omdat de eind balans trap in A-B staat ingesteld. Moeten wel minstens 1 Watt zijn, of hoger.
Lage rust stroom en in dit geval een hogere anode spanning als dat de EL84 in een radio(klasse A)
krijgt.
De anode voedingsspanning zal hier ruim boven de 300V zijn (350V?), in een radio is dat ongeveer 250V.
Succes,Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 jan 2015 20:12 #49969
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Italiaanse gitaarversterker
Zoals je ziet is er in het verleden al eens iets aan gedaan maar hij lijkt me,afgaand op de solderingen,voor het grootste deel origineel.
Dat brengt met dus aan het twijfelen over de weerstanden van de el84. Het schema geeft aan 300 en in de versterker zit 100. Deze lijken mij nog origineel.
Versterker aanhouden dan maar?
Gr. Bart
Dat brengt met dus aan het twijfelen over de weerstanden van de el84. Het schema geeft aan 300 en in de versterker zit 100. Deze lijken mij nog origineel.
Versterker aanhouden dan maar?
Gr. Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
18 jan 2015 19:28 #49966
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Italiaanse gitaarversterker
Ik zie veel Philips onderdelen, leuk, mosterd condensatoren nog niet eerder in een Gem versterker gezien. De composiet weerstandjes zou ik controleren en indien nodig vervangen. Een 1/2 watt lijkt mij op de meeste plekken voldoen, maar als je 1 watters hebt mag dat natuurlijk ook. De opzet van dit soort versterkers ben ik ook in de orgel versterkers van Gem tegen gekomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 jan 2015 19:04 #49965
door Bart B
Italiaanse gitaarversterker werd gestart door Bart B
Ik ben bezig met een Gem super deluxe 50r gitaarversterker. Na een draad en een weerstand opnieuw vast gesoldeerd te hebben en een ecc83 vervangen doet ie het weer.
Nu loop ik de weerstanden na maar twijfel welke te gebruiken. Ik heb een voorraad 1/2W weerstanden maar ik twijfel om 1W te gebruiken. Behalve de onderstaande schema heb ik verder geen documentatie kunnen vinden.
Hierin staat wel de wattage van de weerstanden rond de voeding.
Ik heb ook wat documentatie van fender opgezocht en daar staat vaak 1/2W weerstanden te gebruiken tenzij anders aangegeven.De weerstanden zien er nl. dikker uit dan in een radio.
Als ik het goed heb staat er bij de 4 el84 ieder een weerstand van 300r maar volgens de kleur code is het 100.
Ik heb er 1 los geknipt en die meet 165. Vreemd?
Gr. Bart
Nu loop ik de weerstanden na maar twijfel welke te gebruiken. Ik heb een voorraad 1/2W weerstanden maar ik twijfel om 1W te gebruiken. Behalve de onderstaande schema heb ik verder geen documentatie kunnen vinden.
Hierin staat wel de wattage van de weerstanden rond de voeding.
Ik heb ook wat documentatie van fender opgezocht en daar staat vaak 1/2W weerstanden te gebruiken tenzij anders aangegeven.De weerstanden zien er nl. dikker uit dan in een radio.
Als ik het goed heb staat er bij de 4 el84 ieder een weerstand van 300r maar volgens de kleur code is het 100.
Ik heb er 1 los geknipt en die meet 165. Vreemd?
Gr. Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.