- Berichten: 229
Radio's van 1970 tot heden
Buis 6DR7
11 jan 2015 21:33 #49739
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Een buis die er redelijk aan gelijk is, is de 6CY7. Die wordt veel in jukeboxen gebruikt en kost bij Jukebox Revival € 6,25.
Er zitten kleine verschillen in de steilheid en de inwendige weerstand, maar die zijn dermate klein dat ik verwacht dat het zonder meer zal gaan. De aansluitingen zijn ook identiek, op het stuurrooster van de tweede triode na: Bij de 6DR7 zit dat aan pen 2 en 3, bij de 6CY7 alleen aan pen 3. Dus misschien moet je een draadje van pen 2 naar pen 3 overzetten. Maar dat kun je voor de originele buis zo laten.
Groeten,
Peter
Er zitten kleine verschillen in de steilheid en de inwendige weerstand, maar die zijn dermate klein dat ik verwacht dat het zonder meer zal gaan. De aansluitingen zijn ook identiek, op het stuurrooster van de tweede triode na: Bij de 6DR7 zit dat aan pen 2 en 3, bij de 6CY7 alleen aan pen 3. Dus misschien moet je een draadje van pen 2 naar pen 3 overzetten. Maar dat kun je voor de originele buis zo laten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 jan 2015 20:46 #49736
door Bart B
Een tijdje terug kreeg ik een gitaarversterker die het niet deed. Een GEM Super Deluxe 50R van italiaanse makelij.
Veel was er niet mee aan de hand, een losse draad naar 1 van de el84, een onderbroken weerstand, wat slechte solderingen en een van de 12ax7(ecc83) was overleden.
Nu zit er ook een 6dr7 in voor de vibrato. Waar worden deze verkocht? Ik kan bij de meest gangbare leveranciers niets vinden.
Of dit gedeelte vande versterker goed werkt weet ik niet, ik heb hem getest aan de hand van een mp3 speler.
Donderdag laat ik hem testen door een lokale band. Ikzelf bezit geen gitaar.
Bart
Veel was er niet mee aan de hand, een losse draad naar 1 van de el84, een onderbroken weerstand, wat slechte solderingen en een van de 12ax7(ecc83) was overleden.
Nu zit er ook een 6dr7 in voor de vibrato. Waar worden deze verkocht? Ik kan bij de meest gangbare leveranciers niets vinden.
Of dit gedeelte vande versterker goed werkt weet ik niet, ik heb hem getest aan de hand van een mp3 speler.
Donderdag laat ik hem testen door een lokale band. Ikzelf bezit geen gitaar.
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.