Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Noise Harvester

Meer
28 mrt 2014 08:18 #42125 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Noise Harvester
Prima Maurice. Ik vind het wel goed zo.

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 mrt 2014 00:47 #42122 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Noise Harvester
Dring net zo mijn mening op als anders om de beweerder opdringt dat het werkt tbv verbetering
audio, immers daar is het voor bedoeld en wordt daarom verkocht.

Dat het HF weghaalt van het net, kan kloppen, id C parallel zetten, dat is geen moeilijke wiskunde.

Dat het nut heeft tbv verbetering audio, is dus niet waar.
HF signaal net komt echt niet door, zou niet weten hoe.
Staat ieder audio voeding toch een bak uF aan de DC kant parallel.

En als je al last hebt van stralende Gamma sloffen en knetterende dimmers, misschien een idee om daar je geld in betere spullen te investeren, ipv lappen achteraf, toch.

In gebieden waar je spanning krijgt van bovengrondse bedrading heb je bv wel last van spikes op net van bv
collector motoren omdat dat door de kabel capaciteit niet wordt gedempt.
Goede voeding moet daar mee om kunnen gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mrt 2014 18:16 #42115 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Noise Harvester
Maurice,

Je legt hier duidelijk je eigen mening op tafel. Dat mag, maar je moet het niet opdringen. Bovendien heb je m.i. mijn verhaal en de boodschap daaruit niet goed gelezen en/of begrepen.

Ik heb er zelf geen mening over en de testresultaten zijn gewoon op internet te vinden. Ik vertel dit er allemaal bij om zo objectief mogelijk over te komen.

Dan de technische kant van het verhaal: Als je een versterker hebt met een luidspreker er op aangesloten en je zet parallel op de luidsprekerlijn een dikke condensator, dan worden de hoge tonen kortgesloten. Lijkt me logisch.
Nu het lichtnet. Als je daar een condensator over het lichtnet zet, worden h.f. signalen kortgesloten. Doe je dit bij de meter, dan zal je daar weinig van merken omdat op dat punt de Ri van het net zeer laag is. Doe je dit bij zo'n goedkope spanningsslof van de bouwmarkt met zijn dunne aansluitsnoer dan heeft dat wel degelijk effect.
Sluit je op zo'n slof zo'n noise harvester aan, dan is het effect dus ook merkbaar.
En vergeet niet dat veel apparaten, zoals stofzuigers e.d. ook al zoiets ingebouwd hebben alleen is dat dan niet omdat het apparaat er last van heeft, maar om te voorkomen dat dat apparaat het net vervuilt.
Dat het apparaatje misschien te duur is, is een ander verhaal. Men moet zelf maar uitmaken of men het geld er voor over heeft. Wees blij dat er zulke testen zijn. Dan weet je wat je in huis haalt.

Ik heb het al helemaal niet over high-end o.i.d gehad.

Het is ook beslist niet waar dat het een apparaat onverschillig is hoe de netspanning vervuild is. Nooit van een stralend netsnoer gehoord?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mrt 2014 16:20 #42113 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Noise Harvester
@ peter ,
Omdat het in de basis al onzin is.

Men mag zoveel geld weggooien als mag, maar ik vind dat een gerenommeerd technicus/vermeende kenner van zaken de onwetende niet dient te bedonderen.
Net zoals Paardenvlees verkopen als Rund.

Ook als ik een auto koop waar op staat 200pK ga ik dat echt niet na meten.
Verwacht dat de leverancier, vermits gerenommeerd garage bedrijf, mij de waarheid verteld.

Daar zit hem het verschil.

Dat ze in de handel zijn, zal,
verwacht ik dus niet van lieden die pretenderen Highend kenners te zijn, met deze troep aan komen zetten.

Het is HET bewijs van onkunde en dien je vervolgens de gehele verkoophandel zaak/persoon bij voorbaat al te wantrouwen.

De techneuten die wel van wanten weten moeten dus dan met pek en veren dergelijke figuren bestrijden,
om de onwetende te behoeden voor praatjes.

Waarom , omdat jij net zo wilt dat als je zelf op gebied komt waar je niet in thuis bent ook de waarheid
verkondigd krijgt.

Ik vertel hier ook niet dat condensatoren van 25,- de stuk 100x beter zijn in de buizen toestellen
waar we mee aan de gang zijn, heeft totaal geen zin.
WEL hebben we de macht om dat hier aan binnenkomende starters dat wijs te maken.
Vergis je daar niet in die "macht" die wij hier kunnen uitstralen als alwetenden.

Sprak laatst een liefhebber van audio en was wijsgemaakt dat luidsprekerkabels, ter waarde € 6500,- beter waren. (geen geintje heb de folders mogen aanschouwen)Met 2 techneuten hebben we na veel praten hem kunnen overtuigen de totale waanzin. Met wel gefundeerde technische theorieen.
Heeft nu gewoon, uiteraard wel goede, normaal betaalbare kabels gekocht met perfecte pluggen goud, was met 100,- klaar.
Bedoel maar.
Daar ligt de taak.

Hij was aan het sparen daar voor de ziel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mrt 2014 13:37 #42111 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Noise Harvester
Maurice, waarom is het een schande om dat soort dingen te testen? Het kan een toekomstige koper voor een miskoop behoeden. Nu weet men tenminste wat de waarde er van is.
En, laten we eerlijk wezen, voor de mensen in de kringen waar dit soort dingen aangeschaft worden, is de prijs een lachertje. Men geeft duizenden euro's uit aan goede apparatuur, dan valt de prijs die zo'n ding kost volledig in het niet vergeleken bij de totale prijs. Ik wil beslist niet zeggen dat hun uitgaven geldverkwisting o.i.d. is! Dus niet meteen aangesproken voelen!

Laat een ieder voor zich zelf uitmaken of het ding waardevol is. Het ding zou wel een stuk goedkoper worden als je de franje in de vorm van het lampje weglaat.

Hetzelfde geldt ook voor andere spullen waar wij misschien het nut totaal niet van inzien.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mrt 2014 13:32 #42110 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Noise Harvester
Hoe wil je dan de stoorpulsen en de misvormde sinus die uit de wandcontactdoos komen weer fatsoeneren door ergens in de huisinstallatie een apparaatje te hangen? Als je het al zou kunnen dan moet je nogal wat aan energie wegwerken (stoorpulsen en harmonische) en als er een dip komt moet je flink energie toevoegen. Als je dit op deze manier al zou kunnen doen, dus door parallel aan de huisinstallatie een apparaatje te hangen, dan moet die in ieder geval een flink stuk forser worden. Laten we maar niets parallel zetten maar een goed filter in serie zetten met het storende apparaat of/en de storing veroorzaker op het moment dan er hinderlijke stoorpulsen door het geluid komen.

Ik heb ondanks dat ik het onzin vind toch het filmpje bekeken en dan valt mij gelijk op dat hier geen kwaliteit nagestreefd wordt. Mij is op de HAVO, heeeel lang geleden al geleerd dat de ideale geluidsbron een puntbron is, dus het geluid moet uit 1 punt komen (bij mono) en bij stereo uit 2 puntbronnen. Geluid is altijd een compromis, de ideale geluidsbron bestaat niet maar je kunt het wel zoveel mogelijk na streven en dus niet je luidsprekerboxen vol hangen met zoveel mogelijk luidsprekers. Mocht het doel van deze heer zijn om zo hard mogelijk te kunnen gaan en het geluidsbeeld speelt daarbij geen rol dan heeft hij het misschien goed voor elkaar.

Dit lijk mij typisch een high end onzin geval en de persoon van het filmpje bewijst dat hij goed weet hoe hij veel geld uit moet geven maar van goede geluidsweergave wat minder verstand heeft.

Kortom volgens mij allemaal onzin, ongeacht wat er in dat kleine wonderkastje zit. Ik kan wel wat componenten bedenken die iets zouden kunnen helpen stoorpulsen te onderdrukken maar het effect zal op de getoonde manier weinig tot geen effect hebben.

Groeten Willem :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena