- Berichten: 4349
Radio's van 1970 tot heden
AKAI 1030 receiver
10 mei 2014 23:05 #42997
door Cees
Beantwoord door Cees in topic AKAI 1030 receiver
Henk K,
Ik zal om te beginnen wat van die elcotjes eens testen op capasiteit en vervangen.
Nieuwe goedkope elcotjes zijn ook niet altijd goed van kwaliteit .
Inmiddels heb ik er op het WWW ook wat over gelezen.
De laag in waarde zijnde elcotjes die zich in het signaal pad bevinden vervangt men ook
wel door andere typen C's, geen elco's.
De geluid weergave schijnt daar beter van te worden.
Maar ik ga er niet veel kosten op maken, want ik ben eigenlijk op zoek naar een wat
betere vervanger voor deze receiver.
Vr gr Cees.
Ik zal om te beginnen wat van die elcotjes eens testen op capasiteit en vervangen.
Nieuwe goedkope elcotjes zijn ook niet altijd goed van kwaliteit .
Inmiddels heb ik er op het WWW ook wat over gelezen.
De laag in waarde zijnde elcotjes die zich in het signaal pad bevinden vervangt men ook
wel door andere typen C's, geen elco's.
De geluid weergave schijnt daar beter van te worden.
Maar ik ga er niet veel kosten op maken, want ik ben eigenlijk op zoek naar een wat
betere vervanger voor deze receiver.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mei 2014 06:48 #42982
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic AKAI 1030 receiver
Cees,
veel van de kleine elcootkes zijn gewoon uitgedroogd en zoals Nico aangeeft, bij vervanging een iets hogere werkspanning. het is even solderen, maar die dingen kosten nils.
Henk
veel van de kleine elcootkes zijn gewoon uitgedroogd en zoals Nico aangeeft, bij vervanging een iets hogere werkspanning. het is even solderen, maar die dingen kosten nils.
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 mei 2014 22:57 - 09 mei 2014 23:00 #42964
door Cees
Beantwoord door Cees in topic AKAI 1030 receiver
Henk K,
Ik heb een Akai AA-1020L receiver die na jaren niet gebruikt te zijn en kort geleden
weer in gebruik is genomen, die nu tijdens aanzetten een knisperend geluid door de
boxen geeft, dat na ca 1 sec weg gaat.
Het zelfde gebeurd weer opnieuw maar dan iets erger als hij word uitgeschakeld.
Zelf denk ik dat er een elco, misschien in de voeding? daar de oorzaak van is.
Maar misschien is er wel een andere oorzaak?
Voor dat ik zo maar lukraak elco's ga vervangen, die wellicht nog goed zijn, vraag ik.
Welke elco is de meest voor de hand liggende oorzaak hier van, of wat zou er anders
aan de hand kunnen zijn? Het apparaat geeft absoluut geen enkele brom.
Wellicht dat er anderen hier meer over weten als ik.
Een techneut heeft al geopperd dat de oorzaak kan zijn dat er in de versterker ongewenste
oscillaties ontstaan. Maar dan vraag ik mij af, waar die door veroorzaakt worden.
Vr gr Cees.
Ik heb een Akai AA-1020L receiver die na jaren niet gebruikt te zijn en kort geleden
weer in gebruik is genomen, die nu tijdens aanzetten een knisperend geluid door de
boxen geeft, dat na ca 1 sec weg gaat.
Het zelfde gebeurd weer opnieuw maar dan iets erger als hij word uitgeschakeld.
Zelf denk ik dat er een elco, misschien in de voeding? daar de oorzaak van is.
Maar misschien is er wel een andere oorzaak?
Voor dat ik zo maar lukraak elco's ga vervangen, die wellicht nog goed zijn, vraag ik.
Welke elco is de meest voor de hand liggende oorzaak hier van, of wat zou er anders
aan de hand kunnen zijn? Het apparaat geeft absoluut geen enkele brom.
Wellicht dat er anderen hier meer over weten als ik.
Een techneut heeft al geopperd dat de oorzaak kan zijn dat er in de versterker ongewenste
oscillaties ontstaan. Maar dan vraag ik mij af, waar die door veroorzaakt worden.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 09 mei 2014 23:00 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 mei 2014 22:27 #42963
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic AKAI 1030 receiver
Hoi Henk,
Ik heb met meerdere akai versterkers uit dezelfde periode hetzelfde probleem gehad.
Ik vermoed de oorzaak in een verhoogde netspanning, wij hebben hier met tijden 234V.
Deze app zijn nog echt voor 220V gemaakt.
Beste wat je kan doen is de werkspanning van te vervangen c flink ophogen, en meten wat erop komt.
Groet,
Nico den Haak.
Ik heb met meerdere akai versterkers uit dezelfde periode hetzelfde probleem gehad.
Ik vermoed de oorzaak in een verhoogde netspanning, wij hebben hier met tijden 234V.
Deze app zijn nog echt voor 220V gemaakt.
Beste wat je kan doen is de werkspanning van te vervangen c flink ophogen, en meten wat erop komt.
Groet,
Nico den Haak.
Nico H
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 okt 2013 19:08 #37797
door hkruis
AKAI 1030 receiver werd gestart door hkruis
Bezig geweest met de raparatie van een Akai 1030L. Ik verving een condensator van 4,7uF - 50 volt door een nieuwe. Nu las ik laatst iets over ontploffende Elco's en dan denk je onwilligkeurig, + en - verwisseld.
Nu had ik het toch ook eens en wel 2 keer. De 3e keer heb ik de elco een uur in de Amprobe c tester laten zitten en toen gemonteerd. En hij bleef heel.
Nu had ik het toch ook eens en wel 2 keer. De 3e keer heb ik de elco een uur in de Amprobe c tester laten zitten en toen gemonteerd. En hij bleef heel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.