- Berichten: 1710
Radio's van 1970 tot heden
Clippen van versterkers of luidsprekers
24 jun 2013 10:38 - 24 jun 2013 10:41 #33260
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Clippen van versterkers of luidsprekers
Dan moet ik wel reageren natuurlijk
Eigenlijk was het vooral de opmerking over DC van Marcel die vragen opriep. Het betoog van Laurens komt grotendeels overeen met wat ik zelf bedacht en gelezen had en wat goed terug te redeneren is.
De enige vraag die ik daarbij had was of je een halve sinus niet ook gewoon als wisselspanning moet beschouwen, maar dat hangt van je meetreferentie af en is voor luidsprekers eigenlijk ook niet zo relevant (wanneer jaag je daar nou een halve sinus doorheen? Maar als je dat doet lijkt die meer op een wisselspanning vermoed ik).
Wat de DC betreft. Ik weet dat er beveiligingen zijn die DC detecteren (in geval van opgeblazen eindtrappen). In mijn beleving wordt daar vaak een integrator voor gebruikt (die de oppervlakte onder het signaal meet, dus eigenlijk het vermogen, kan met een RC-netwerkje al). Je kan daar denk ik dan ook sommige clipping mee detecteren omdat onder een blokgolf nou eenmaal meer oppervlakte zit dan onder de sinus waaruit hij ontstond maar ik denk niet dat je alle clipping op die manier voorbij ziet komen. Je kan immers ook vrij korte vlakke stukjes hebben die opzich weinig extra vermogen vertegenwoordigen, maar misschien wel teveel vermogen in de harmonischen. Zit ik in de goeie hoek te denken?
De enige vraag die ik daarbij had was of je een halve sinus niet ook gewoon als wisselspanning moet beschouwen, maar dat hangt van je meetreferentie af en is voor luidsprekers eigenlijk ook niet zo relevant (wanneer jaag je daar nou een halve sinus doorheen? Maar als je dat doet lijkt die meer op een wisselspanning vermoed ik).
Wat de DC betreft. Ik weet dat er beveiligingen zijn die DC detecteren (in geval van opgeblazen eindtrappen). In mijn beleving wordt daar vaak een integrator voor gebruikt (die de oppervlakte onder het signaal meet, dus eigenlijk het vermogen, kan met een RC-netwerkje al). Je kan daar denk ik dan ook sommige clipping mee detecteren omdat onder een blokgolf nou eenmaal meer oppervlakte zit dan onder de sinus waaruit hij ontstond maar ik denk niet dat je alle clipping op die manier voorbij ziet komen. Je kan immers ook vrij korte vlakke stukjes hebben die opzich weinig extra vermogen vertegenwoordigen, maar misschien wel teveel vermogen in de harmonischen. Zit ik in de goeie hoek te denken?
Laatst bewerkt 24 jun 2013 10:41 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 jun 2013 04:59 #33154
door admin
Henk van 't Kruis
Clippen van versterkers of luidsprekers werd gestart door admin
Zowel Laurens als Maarten gaven elders aan hier wel meer over te willen discussieren. Dus maar een nieuw topic aan gemaakt. met een paar opmerkingen.
Laurens
Wat wel één keer problemen heeft opgeleverd, is een zware uitgangstrafoloze versterker aan een hoogohmige radiospeaker (AG9014, AD3800AM). Binnen 5 minuten was de AD3800AM defect, alhoewel deze niet op abnormaal hoog volume stond. Vergelijkbaar met een een plano op flink volume.
De effecten zijn niet zo zeer mechanisch maar acute thermische overbelasting ligt op de loer.
Dit was de eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik een speaker heb opgeblazen.
De muziek die op stond, was dezelfde die ik altijd luister op een plano met AD3800am speakers. De plano kan gerust de hele dag op vol volume staan zonder beschadiging aan de speakers. Echter, de versterkers van de plano geven weinig lage tonen onder de 50hz weer. De ag9014 kan dat wel en ik denk dat daar de speaker aan is bezweken.
een geclipt signaal is GEEN gelijkspanning. Er zitten nog gewoon nuldoorgangen in 't signaal, de speaker zal nog gewoon heen en weer bewegen en dus wordt de spreekspoel nog gekoeld. Indien het vermogen van het geclipte signaal binnen de belastbaarheid van de speaker valt, is er niets aan de hand. Daarom kan je veilig naar scheurende gitaren of Nintendo 8 bit chiptunes luisteren zonder je speakers op te blazen.
Clipping is alleen gevaarlijker dan 'normale' overbelasting in meerwegsystemen.
Bij clipping:
- neemt de harmonische vervorming sterk toe, en een aanzienlijk deel van de harmonischen ligt in het gebied wat de tweeter weer moet geven. De tweeter kan daardoor overbelast raken, want die is qua vermogen ontworpen op de hogetoneninhoud van een normaal muzieksignaal. De tweeter kan wellicht maar 5w aan en de woofer 25w. Clipping beïnvloedt die verhouding.
- kan de hoeveelheid hoge tonen toenemen terwijl de lage tonen al geclipt (begrensd) zijn, namelijk in de ongeclipte delen van een lage toon.
Als je een halve perioden van een willekeurig wisselspanningssignaal bekijkt zul je altijd gelijkspanning zien omdat het een halve periode is. Dat is een definitie...
Een vlakke top van een sinus is een gelijkblijvende amplitude, geen gelijkspanning.
Veel versterkers kunnen geen DC component doorlaten doordat er een elco is opgenomen als koppeling tussen eindtrap en speaker. Ook buizenversterkers met elco of trafokoppeling zullen nooit en te nimmer een gelijkspanningscomponent kunnen geven, tenzij er een defect in de versterker optreedt.
Versterkers die gelijkspanningsgekoppeld zijn, kunnen wel een DC component doorlaten maar zullen die bij clipping alleen genereren als één van de twee voedingsspanningen groter of kleiner is dan de anderen.
Ik stel voor dat we dit verhaal voortzetten in een ander topic, als er interesse voor is.
Laurens
Wat wel één keer problemen heeft opgeleverd, is een zware uitgangstrafoloze versterker aan een hoogohmige radiospeaker (AG9014, AD3800AM). Binnen 5 minuten was de AD3800AM defect, alhoewel deze niet op abnormaal hoog volume stond. Vergelijkbaar met een een plano op flink volume.
De effecten zijn niet zo zeer mechanisch maar acute thermische overbelasting ligt op de loer.
Dit was de eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik een speaker heb opgeblazen.
De muziek die op stond, was dezelfde die ik altijd luister op een plano met AD3800am speakers. De plano kan gerust de hele dag op vol volume staan zonder beschadiging aan de speakers. Echter, de versterkers van de plano geven weinig lage tonen onder de 50hz weer. De ag9014 kan dat wel en ik denk dat daar de speaker aan is bezweken.
een geclipt signaal is GEEN gelijkspanning. Er zitten nog gewoon nuldoorgangen in 't signaal, de speaker zal nog gewoon heen en weer bewegen en dus wordt de spreekspoel nog gekoeld. Indien het vermogen van het geclipte signaal binnen de belastbaarheid van de speaker valt, is er niets aan de hand. Daarom kan je veilig naar scheurende gitaren of Nintendo 8 bit chiptunes luisteren zonder je speakers op te blazen.
Clipping is alleen gevaarlijker dan 'normale' overbelasting in meerwegsystemen.
Bij clipping:
- neemt de harmonische vervorming sterk toe, en een aanzienlijk deel van de harmonischen ligt in het gebied wat de tweeter weer moet geven. De tweeter kan daardoor overbelast raken, want die is qua vermogen ontworpen op de hogetoneninhoud van een normaal muzieksignaal. De tweeter kan wellicht maar 5w aan en de woofer 25w. Clipping beïnvloedt die verhouding.
- kan de hoeveelheid hoge tonen toenemen terwijl de lage tonen al geclipt (begrensd) zijn, namelijk in de ongeclipte delen van een lage toon.
Als je een halve perioden van een willekeurig wisselspanningssignaal bekijkt zul je altijd gelijkspanning zien omdat het een halve periode is. Dat is een definitie...
Een vlakke top van een sinus is een gelijkblijvende amplitude, geen gelijkspanning.
Veel versterkers kunnen geen DC component doorlaten doordat er een elco is opgenomen als koppeling tussen eindtrap en speaker. Ook buizenversterkers met elco of trafokoppeling zullen nooit en te nimmer een gelijkspanningscomponent kunnen geven, tenzij er een defect in de versterker optreedt.
Versterkers die gelijkspanningsgekoppeld zijn, kunnen wel een DC component doorlaten maar zullen die bij clipping alleen genereren als één van de twee voedingsspanningen groter of kleiner is dan de anderen.
Ik stel voor dat we dit verhaal voortzetten in een ander topic, als er interesse voor is.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.