Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Leek koopt Greatz Melodia M518 = help!

Meer
18 jul 2011 19:49 #6681 door Bjorn Kusters
Hallo Deef

Ik zie dat je ook limburger bent.
Kraken en toestanden hoort helemaal niet bij een buizenradio.
Dit heb ik ook een jaar of 2 geleden op mijn 24e pas echt ervaren.
Als je een keer een goede buizenradio wil horen of naar een goede buizentv wil kijken dan ben je van harte welkom.
Er zal een wereld voor je open gaan.

Gr Bjorn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deef.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
18 jul 2011 19:27 #6677 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Leek koopt Greatz Melodia M518 = help!

Welkom hier Deef, je hebt een mooie radio aangeschaft.

Als je ontvangst hebt op de MG en FM, al of niet wat zwak, werken de buizen in ieder geval. Of dat optimaal is kan door meting vastgesteld worden. Het katteoog is een EM34, dit is een kostbaar exemplaar, helaas zijn deze vaak dusdanig verouderd dat je deze moet vervangen.

Bij een oude radio is het meestal noodzakelijk om alle spanningen eens te meten en zullen er ongetwijfeld de nodige weerstanden en condensatoren vervangen worden.

Kraken is geen nostalgie en duid op vuil op schakelblokken en\of potmeters. Dit verstoort de goede werking.

Je radio heeft een onderhoudsbeurtje nodig lijkt mij, en de EM34 is bij een medeforummer nog wel te verkrijgen. ook op marktplaatst stonden laatst wat gebruikte die werkte.

Als de radio geheel in orde is, komt er een behoorlijk goed geluid uit. Zit er een platenspeler ingang op, dan is een bandrecorder ingang simpel te maken.

Mocht je hulp nodig hebben horen we het wel.

Gr. Henk
Bijlagen:

Meer
18 jul 2011 18:46 - 18 jul 2011 18:49 #6675 door Marcel L
Beste Deef,

Hier alvast korte antwoorden op de meeste vragen.
Meer informatie volgt (vast en zeker).

* Een inkopper (ikzelf weet er namelijk geen ene nondedju van!): de buizen worden niet allen gloeiend / lichtgevend. Is dat een teken dat de buizen op zijn?

Nee. Als ze echter na enige tijd helemaal niet warm worden is de buis waarschijnlijk wel stuk, of krijgt onvoldoende of geen gloeispanning.

* Het afstemoog doet het niet. Is dat alleen een uiterlijke handicap? Of is deze ook voor de werking noodzakelijk? En waar krijg ik voor een leuke prijs een nieuwe (lees: oude werkende) en wat betaal je dan voor zoiets?

Dit is slechts een uiterlijke handicap. Deze ogen gaan maar een beperkte tijd mee.
Er zit een EM34 in, en die zijn steeds moeilijker te krijgen. Daardoor ook prijzig: rond de 70 euro voor een nieuwe (New Old Stock).

* Kan ik gewoon -net als bij een transistorradio- een antenne maken van wat draad? Of zijn hier speciale antennes voor op de markt?

Er zijn uiteraard speciale antennes voor FM op de markt, maar meestal volstaat een stuk draad, gezien de sterkte van de FM-zenders tegenwoordig (momenteel iets minder in de buurt van Hoogersmilde :oops: ).

* Graag wil ik gebruik kunnen maken van de bandrecorder-ingang, maar dan voor een mp3 speler. Echter, de uitgang hiervoor zie ik op internet nergens terug (zie foto). Heeft iemand enig idee waar ik een verloop connector kan uithalen hiervoor?

...

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 18 jul 2011 18:49 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deef.

Meer
18 jul 2011 18:37 #6674 door Deef.
Hallo buizenliefhebbende forumlezers,

een vraagje:

Al enige tijd was ik op zoek naar een oude buizenradio, de dingen zien er sjiek uit (ben Limburger) en bovendien klinken buizen toch altijd warmer; voller. Ooit hoorde ik zo'n radio, deze klonk geweldig (misschien is mijn beeldvorming hierover ook wel geromantiseerd) en daarnaast ben ik -als gitarist- erg tevreden met het geluid van m'n Fender Twin Reverb; een buizenversterker uit de jaren 70.

Een paar weken geleden kocht ik dan (voor 30 euro) een goed uitziende Greatz Melodia M518. De verkoper (via Marktplaats) stak hem in en haalde al snel een luid en duidelijk ontvangen klassieke zender uit de lucht. Dus ik gesterkt door een stoot adrenaline als de wiede weerga terug naar huis. Maar daar bleek de ontvangst een stuk minder goed.

Op de FM komt hier en daar een zender tevoorschijn (3fm en 2 anderen), AM doet het beter, ontvangst is sterker maar ook hier haal ik weinig zenders uit de lucht. De kraak blijft qua volume gelijk aan de ontvangen zender. Overigens vind ik dat deze radio best wat mag kraken, das natuurlijk ook wel de charme van zo'n ding (één of andere AM-fransman met gammele blues en jazz krikt de sfeer dan nog wat op). ;)

Anyway; ik heb een aantal vragen over het ding, en waar kan ik deze beter kwijt dan hier?!

* Een inkopper (ikzelf weet er namelijk geen ene nondedju van!): de buizen worden niet allen gloeiend / lichtgevend. Is dat een teken dat de buizen op zijn?

* Het afstemoog doet het niet. Is dat alleen een uiterlijke handicap? Of is deze ook voor de werking noodzakelijk? En waar krijg ik voor een leuke prijs een nieuwe (lees: oude werkende) en wat betaal je dan voor zoiets?

* Kan ik gewoon -net als bij een transistorradio- een antenne maken van wat draad? Of zijn hier speciale antennes voor op de markt?

* Graag wil ik gebruik kunnen maken van de bandrecorder-ingang, maar dan voor een mp3 speler. Echter, de uitgang hiervoor zie ik op internet nergens terug (zie foto). Heeft iemand enig idee waar ik een verloop connector kan uithalen hiervoor?

Zijn er misschien nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
MVG
Deef.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena