Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Grundig 3035W -snelle reparatie

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 mei 2011 20:40 #4368 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Grundig 3035W -snelle reparatie
ze zullen zeker niet helemaal 100% meer zijn, maar ik heb wat metingen verricht en na het nodige gesputter ging de radio aan de gang. heeft een redelijke tijd staan spelen (2 dagen) zonder problemen. Alle golfbereiken werken De radio was tot 3 jaar terug altijd regelmatig in gebruik geweest, altijd droog gestaan. Heb dus ook wel een beetje geluk gehad met deze Grundig. Heb er nog 2 staan dus afwachten wat die doen. Ik vind het geluid voor zo'n toestel erg goed.
fenominaal eigenlijk wel, beter dan b.v. een BX543A va philips die ik er even naast had staan.
gr. Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mei 2011 19:50 #4365 door Willem Roseboom
Hallo Henk,

Zijn de ERO's niet defekt? Meestal overleven deze het slecht.

De bovenkant van de radio ziet er inderdaad erg mooi uit, ik ga ook eens met meubeline aan de slag, echt mooi : prima :

Vriendelijke groet,

Willem

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 mei 2011 18:14 - 13 mei 2011 18:15 #4358 door hkruis
Grundig 3035W -snelle reparatie werd gestart door hkruis
Snelle reparatie van een Grundig radio 3035W\3D
Een marrokaanse medemens had al een stuk of 3 radio's gekocht ( 2 x een BX543A en een Aristona) om mee op transport naar Marokko te nemen. Begin van de week kwam hij langs en vroeg of er nog een bij kon. Ik had nog een Grundig 3035W staan en deze zag er goed uit. aan de Variac gehangen en spanning er langzaam op. Een elco die op de eindbuis zat begon behoorlijk te sputteren en te vonken dus spanning omlaag tot dit weg was. duurde een uurtje, Toen de voedings elco toch maar vervangen, en spanning op de radio. speelde eigenlijk gelijk als een tierelier. Nog wat kleine nazorg, beetje olie, potmeters en knoppenkast schoonmaken.
De radio is uit 1955 en heeft een buizenbezetting van ECC85,ECH81, EF89, EABC80, EM84 en EL84. In afwijking van veel Philips toestellen maakte Grundig al gebruik van een diode set of selenium gelijkrichter i.p.v. een EZ81. De versie is een z.g.n. 3D uitvoering en er zitten 4 speakers in, sommige speakers worden niet via de EL84 aangestuurd maar rechtstreeks vanuit de voorversterker. De kast was aan de bovenkant wat beschadigd en er zat een diepe kras in. Geheel goed ontvet, licht geschuurd en in de meubelline van HG gezet. Eerst 1 keer en 24 uur laten drogen, toen nog 1 keer en weer 24 uur drogen. hierna goed uitgepoetst en het resultaat is verbluffend.

83.117.57.34/nvhr/Grundig_3035WF.pdf
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 mei 2011 18:15 door hkruis.

Gemaakt door Kunena