Radio's van 1950 tot 1970
Motorboating Philips B3X90U
- adrie franse
- [adrie franse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 mei 2026 13:55 #102204
door adrie franse
Beantwoord door adrie franse in topic Motorboating Philips B3X90U
Bedankt allen voor de suggesties. Ik heb nu een splinternieuwe uch81 geplaatst en probleem is opgelost. Had toch al 2 andere gebruikte uch81's geprobeerd maar dat hielp niet.
Groet Adrie
Groet Adrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 mei 2026 19:06 - 10 mei 2026 19:52 #102186
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Motorboating Philips B3X90U
Zet er eens een radio naast waarop je de oscillator kan ontvangen, die ontvang je als een stille draaggolf, 452 kHz. hoger.
Stem het radiootje af op een frequentie waar het motorbootgeluid te horen is. Luister dan op de andere radio of daar het motorbootgeluid ook te horen is.
Hoor je het daar ook, dan zit het probleem in de oscillator. Het kan zijn dat overoscilleren plaats vindt. Vaak is dan de roosterlekweerstand verlopen.
Controleer ook de anode weerstand.
Bij overoscilleren oscilleert de oscillator zo hard dat deze afslaat. Dan begint het oscilleren weer en de boel begint opnieuw.
Nu zie ik ook in het schema dat de hoogspanning voor HF niet ontkoppeld is met een condensator. De voedingselco’s hebben een enorme capaciteit voor lagere frequenities, maar voor de hoge niet. Het kan geen kwaad eens een condensatortje van bijv. 10 nF. op de + van de eerste MF-trafo naar massa te zetten. Misschien is het probleem dan opgelost.
Het vervangen van de UCH81 is een prima optie. Misschien is die min of meer uitgeblust waardoor de oscillator periodiek afslaat.
Groeten,
Peter
Stem het radiootje af op een frequentie waar het motorbootgeluid te horen is. Luister dan op de andere radio of daar het motorbootgeluid ook te horen is.
Hoor je het daar ook, dan zit het probleem in de oscillator. Het kan zijn dat overoscilleren plaats vindt. Vaak is dan de roosterlekweerstand verlopen.
Controleer ook de anode weerstand.
Bij overoscilleren oscilleert de oscillator zo hard dat deze afslaat. Dan begint het oscilleren weer en de boel begint opnieuw.
Nu zie ik ook in het schema dat de hoogspanning voor HF niet ontkoppeld is met een condensator. De voedingselco’s hebben een enorme capaciteit voor lagere frequenities, maar voor de hoge niet. Het kan geen kwaad eens een condensatortje van bijv. 10 nF. op de + van de eerste MF-trafo naar massa te zetten. Misschien is het probleem dan opgelost.
Het vervangen van de UCH81 is een prima optie. Misschien is die min of meer uitgeblust waardoor de oscillator periodiek afslaat.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 10 mei 2026 19:52 door peter1952.
10 mei 2026 14:32 #102185
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Motorboating Philips B3X90U
Adrie
Uch81 eens vervangen
Kan dat emissie weinig is
Houd rekening mee dat je veel storende apparaten heb dan 50 jaar geleden kg band is ook zo goed als leeg de meeste zenden via internet uit.
Mvg René
Uch81 eens vervangen
Kan dat emissie weinig is
Houd rekening mee dat je veel storende apparaten heb dan 50 jaar geleden kg band is ook zo goed als leeg de meeste zenden via internet uit.
Mvg René
René Daemen
10 mei 2026 10:34 - 10 mei 2026 10:37 #102182
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Motorboating Philips B3X90U
Denk dat op die Ferkwentie waar de op de golf band zit
Door in jou omgeving BVB een oude type TL pijp zit of anders ?
U.toestellen zijn eenmaal niet zo storing vrij
De toestellen ontvangen ook zeer goed .
zijn gevoelig voor NET storingen
Denk dat je er niet mee weg komt het zit denk ik bij je thuis
probeer het toetel bij iemand anders .ver bij jou weg .Net storing denk ik
of in de omgeving ,bij jou .
huub
Door in jou omgeving BVB een oude type TL pijp zit of anders ?
U.toestellen zijn eenmaal niet zo storing vrij
De toestellen ontvangen ook zeer goed .
zijn gevoelig voor NET storingen
Denk dat je er niet mee weg komt het zit denk ik bij je thuis
probeer het toetel bij iemand anders .ver bij jou weg .Net storing denk ik
of in de omgeving ,bij jou .
huub
Laatst bewerkt 10 mei 2026 10:37 door Huub.
- adrie franse
- [adrie franse]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mei 2026 10:21 #102181
door adrie franse
Motorboating Philips B3X90U werd gestart door adrie franse
Hoi,
Ik zoek raad.
Mijn Philips B3X90U maakt van die motorboot geluiden op korte golf op ongeveer de helft van de band. Het houdt op als het een sterk station heeft gevonden. Ongeacht de stand van de volumeknop.
Op middengolf heb ik het niet ( die is prima) en op langegolf ook maar met een zachter motorbootgeluid. BBC 5 hoor ik daar ook helemaal niet. Alleen dat geluid dus en ruis.
Heb enkele weerstanden vervangen wegens verlopen en twee teerknollen.
Waar moet ik het zoeken. Ik lees wat op internet over afschermen van buizen maar dit type radio heeft dat niet. Moet ik het rond de detectorbuis zoeken (uch81) ?
Alvast dank, Adrie
Ik zoek raad.
Mijn Philips B3X90U maakt van die motorboot geluiden op korte golf op ongeveer de helft van de band. Het houdt op als het een sterk station heeft gevonden. Ongeacht de stand van de volumeknop.
Op middengolf heb ik het niet ( die is prima) en op langegolf ook maar met een zachter motorbootgeluid. BBC 5 hoor ik daar ook helemaal niet. Alleen dat geluid dus en ruis.
Heb enkele weerstanden vervangen wegens verlopen en twee teerknollen.
Waar moet ik het zoeken. Ik lees wat op internet over afschermen van buizen maar dit type radio heeft dat niet. Moet ik het rond de detectorbuis zoeken (uch81) ?
Alvast dank, Adrie