Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Radio BX 740 weer top

Meer
23 feb 2026 10:18 - 23 feb 2026 10:27 #102021 door lierseboy
Radio BX 740 weer top werd gestart door lierseboy
Ik had deze bi ampli van een kringloop, de glanzende kast en het mooie doek ,en het feit  dat ik de  BX750 ook heb en deze mooi klinkt en de schappelijke prijs , na inspectie zag ik wel wat gepruts,
 Enkele weerstanden waren vervangen door nieuwe maar deze waren niet ingekort en dat ziet er niet uit  , dit veranderd . na verder meten zijn 3/4 de weerstanden vervangen, ik denk dat er nog een vier originele inzitten welke prima waren, al de rest verlopen of slecht vervangen geweest   En op de plek van de EF 85 zat  een  tweede ECH 81 in de buisvoet  , desondanks kwam er wat geluid uit de  FM .

Ook waren enkele teercondensatoren vervangen door twee paralell geschakelde condensatoren (dit kan nu nog wel maar als je de juiste toch hebd…), enkele waren vervangen door verkeerde waardes en enkele waren nog niet vervangen , dit allemaal opgelost . De ratel c was ook nog niet vervangen en had al wat staan pruttelen . Deze vervangen door een nieuwe op de zelfde plek, beugeltje wat verkleind zodat ie netjes past. 

Enkele condensatoren zitten in beugeltjes tegen het chassis , deze beugels waren alle 5 weg, , nu had ik deze nog liggen en heb ik dit ook weer origineel gemaakt al zie je het natuurlijk niet . 

De voedingselco was op twee secties losgesoldeerd , de derde was nog aangesloten ,er zaten drie moderne 47 uf condensatoren met een  kabel binder  vast gezet tegen het chassis. Dit vind ik er niet mooi uitzien  ook al zie je er niets van , ook was de derde nog aangesloten sectie ook defect .ik zet er liefst (altijd) weer een nieuwe in van Jan wuesten bij mijn eigen toestellen  ,voor vervanging van de voedingselco voor derden monteer ik losse condensatoren op een draadsteun  maar haal de defecte altijd weg .

De afstem touwtjes liepen bij AM over elkaar ,ik heb ze alle twee vervangen , de ferrietantenne touw is nog in erg goede staat , en heb ik laten zitten . Afstem omschakeling mechaniek een drupje naaimachine olie en deze schakelt weer goed . Hiervoor moest de metalen verstrooi scherm wel verwijderd worden om overal bij te kunnen .

FM werkte zwak en het leek dat de ratiodedector ontregeld was, de originele buis was al vervangen geweest door een Telefunken , nu zat het probleem in deze buis, een nieuwe Philips erin en de FM  was weer zuiver te ontvangen , al von ik dat hij beter moest kunnen spelen , afregeling nagelopen en ontdekte dat S13 niet reageerde, de spoel eruit gehaald , open gemaakt, zat een c van 33pf over, spoel was niet onderbroken, c tje vervangen. Door 33pf np0 , helaas bleef de onderste kern ter plaatste draaien en kwam hij niet naar beneden,   Dan heb ik er maar een andere spoel in gezet, na afregelen hiervan is de ontvangst super gevoelig . Wel zonde dat ik de andere spoel niet onderaan kon afregelen en hem moest vervangen nadat ik de defecte c vervangen had maar dat is het leven zeker… Wel heb ik de indruk dat de AM nog veel beter werkt na dien .

Ook de volumepotmeter was  defect en is vervangen door een goede  400 + 1M6 log potmeter vervangen .

De mindere buizen zijn vervangen : ECH 81- EABC 80 -EF 85 en EF 80.. De EM 80 heb ik nos nog genoeg liggen maar ik had nog een goede gebruikte, geeft nog licht genoeg en deze erin gezet . 

alle  MF  trappen gecontroleerd , bij sommige was het loskrijgen een geduld werkje . 

AM bandbreedte werkte niet, klik schakelaar werd niet bediend , het wiel waarop het nokje zit draaide wel mee en het nokje kwam tegen de schakelaar maar dan draaide het wiel door , dit door enkele tikjes  weer vastgezet en dit werkt nu ook weer zoals het hoort .

Ook waren alle zender lampjes vervangen door 6 volts typen die natuurlijk niet zo lang zullen meegaan, overal 7 volts type, in gezet,  

De netspanning op 245 volt gezet, spanningen gemeten en deze weken niet zo gek veel af van de doc, de radio staat netjes te spelen nu

alle messing ringen van de draaiknoppen waren geoxideerd en donker net zoals het bi ampli logo , alle ringen voorzichtig verwijderd en gepolijst en met lak gespoten tegen verdere oxidatie , alles blinkt nu mooi ,1draaiknop was stuk en 1was vervangen door een andere (met zilverkleurige randjes , dit is dus nu weer mooi hetzelfde .                   

Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 feb 2026 10:27 door lierseboy.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, admin, Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena