Radio's van 1950 tot 1970
BX 740 vraagje
23 feb 2026 09:37 #102020
door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic BX 740 vraagje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 feb 2026 21:53 #102019
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic BX 740 vraagje
Heb hetzelfde geratel gehad doordat wij een nieuwe CV ketel kregen met een schakelende voeding.
Alle uitgaande snoeren van een ferrietkern voorzien en de voeding zelf ingepakt met EMI koperfolie tape.
Nu is het weer stil en kan verder met de hobby.
Advies, neem een draagbare FM radio en probeer daarmee te localiseren waar die ratel vandaan komt.
Succes en groet, Ben
Alle uitgaande snoeren van een ferrietkern voorzien en de voeding zelf ingepakt met EMI koperfolie tape.
Nu is het weer stil en kan verder met de hobby.
Advies, neem een draagbare FM radio en probeer daarmee te localiseren waar die ratel vandaan komt.
Succes en groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
21 feb 2026 20:08 #102018
door lierseboy
BX 740 vraagje werd gestart door lierseboy
Ik ben met een BX740A bezig ,er was veel aan gerommeld, ook was S13 defect, welke de zwakke FM verklaarde , na vervanging was de FM terug vrij gevoelig , wat me wel opvalt is dat bij bepaalde zenders , klassieke zenders er een licht geratel in de ontvangst zit , hoe ik de antenne ook draai, deze ratel blijft. En daardoor hoor zachtjes de nabijgelegen zender , bij andere zenders geen probleem , ik heb ooit dezelfde radio gehad en deze had hetzelfde probleem , lijkt me dat de FM te gevoelig is , uiteraard is de EABC 80 vervangen en is de dedector elco mee vernieuwd , ratiodedector vervangen , de BX 750 de opvolger heeft dit niet , ik merk ook bij sommige andere radio’s die dit ook hebben op enkele klassieke zenders wat er weer op lijkt dat het in de omgeving storingen kan op pikken.