Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Graetz buizenradio

Meer
13 feb 2026 20:18 #102017 door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic Graetz buizenradio
Beginnen met ALLE. Ero condensatoren te vervangen, daarna de spanningen op de buisvoeten meten en vergelijken met het schema, beginnen met de voeding etc.  Als je voeding te weinig geeft werkt de rest ook minder goed, bij greatz FM  tuners hebben vaak defecte trimmers waardoor de FM slecht werkt Ook kan de EF / ECH  buis wat minder zijn maar eerst beginnen bij het begin .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zundapp

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 feb 2026 19:27 - 13 feb 2026 19:32 #102016 door zundapp
Graetz buizenradio werd gestart door zundapp
Goedenavond radio liefhebbers,

Ik ben bezig met het restaureren van een GRAETZ buizenradio. Is een COMEDIA R4/216.
Na langzaam opstarten via een variac en scheidingstrafo bleek de voedings elco te lekken.
Deze inmiddels door 3 losse exemplaren vernieuwd.  2x47uF EN 1X4,7uF. Alle 400 volt.
Gelijkspannings voeding is aanwezig ( 275 volt ). Echter bijna geen ontvangst op de FM.
Op 1 zender een hoop gekraak als ik aan de volumeknop draai. Ik heb nog 2 elco's en een condensator
vernieuwd rondom de EL42 buis.Verder weet ik ff niet hoe verder te gaan.Inmiddels ook de FM buis vernieuwd.

Mvg.Emile.
Laatst bewerkt 13 feb 2026 19:32 door zundapp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena