Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Ratio detector testen

19 jan 2026 13:42 #101964 door em.koggel@gmail.com
Beantwoord door em.koggel@gmail.com in topic Ratio detector testen
Dit bericht bevat beveiligde informatie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 nov 2025 12:45 - 07 nov 2025 12:48 #101792 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Ratio detector testen
Je moet een FM midfrequent helemaal niet met een ratiodetector testen maar zoals Cees al aangeeft met een 10.7 MHz signaal. Bij ontbreken van een meetzender kan je vrij simpel zelluf iets in elkaar flansen met één transistor. Ik meen dat het hier al eens aan bod is gekomen. ECC85 eruit trekken en injecteren op de anodepin van de rechtertriode (met C'tje die tegen hoogspanning kan).

Doe wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig met de spoeltjes omdat de kerntjes vaak vastzitten en de spoelvormjes bijzonder fragiel zijn. Zie ook de tips en trucs. Spanning over de elco is nul als er geen signaal is. Met scoop kan je mooi de 10.7 MHz volgen op de diverse punten in het midfrequent.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 07 nov 2025 12:48 door PE9ZZ.

Meer
07 nov 2025 11:25 - 07 nov 2025 11:27 #101791 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Ratio detector testen
Probleem lijkt mij bij de EF85 te zitten. Heb je de spanningen rond deze buis al gemeten? De waarde van de schermroosterweerstand wil fors toenemen naar verloop van tijd.

Jan

Ps. Ik zie dat je de spanningen al gemeten hebt. Er kan ook sluiting in de laatste MF-trafo zitten. Is er aan de kernen gedraaid?
Laatst bewerkt 07 nov 2025 11:27 door Jan Bus.

Meer
06 nov 2025 21:00 #101790 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Ratio detector testen
Even kort, R20 en C56 nazien, verder kan je de detector testen door er 10,7 mc gemoduleerd met een meetzender te injecteren.

Cees- pa1dba

Meer
06 nov 2025 19:55 #101789 door Kwikfly
Ratio detector testen werd gestart door Kwikfly
Hallo allen, ik ben bezig een Philips b5x72a aan de praat te krijgen. AM werkt perfect maar op FM is het helemaal stil. De fm tuner werkt; ik heb een 10,7 demodulator (uit een oude transistor radio gehaald) en daarmee kan ik muziek horen, tot aan het rooster ven de EF85. Deze buis test ok. De EABC80 heb ik al vervangen, de ratio detector elco ook. Mijn vraag is: hoe kan ik een ratio detector testen, ik heb namelijk schrik om mijn transistor demodulatortje op de hoge spanning op anode van de ef85 te zetten, dat kan 'm dood maken. Alle spanningen in de radio zijn ok behalve op de ratio elco: daar is het nul. Thanks!
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena