Radio's van 1950 tot 1970
Constante brom welke luider word bij het afstemmen
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 mei 2025 11:55 - 04 mei 2025 11:59 #101322
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Constante brom welke luider word bij het afstemmen
Peter, het betreft hier een buizentuner, waar vermoedelijk een stereodecoder is ingebouwd.
Aangesloten op een stereoversterker.
Aangesloten op een stereoversterker.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 04 mei 2025 11:59 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WiiWii
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mei 2025 11:50 #101321
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Constante brom welke luider word bij het afstemmen
Omgebouwd van mono naar stereo? Ik vraag me af hoe. Het enige dat ik kan verzinnen is dat de ingangen geschikt zijn gemaakt voor een stereo bron. Maar het blijft mono. Er zal toch een tweede kanaal bijgekomen moeten zijn. Of is het een radio waarvan alleen het versterkerdeel stereo is en de tuner omgebouwd naar stereo?
Wat die brom betreft: Is de sterkte van de brom afhankelijk van de volumeregeling? Als dat niet zo is, dus een constante brom, kan het in de voeding zitten. En anders kan een buis de oorzaak zijn. Brom de radio op alle ingangen?
Is de radio al eens gereviseerd? Indien niet zou ik het toestel niet meer gebruiken en eerst in orde laten maken.
Groeten,
Peter
Wat die brom betreft: Is de sterkte van de brom afhankelijk van de volumeregeling? Als dat niet zo is, dus een constante brom, kan het in de voeding zitten. En anders kan een buis de oorzaak zijn. Brom de radio op alle ingangen?
Is de radio al eens gereviseerd? Indien niet zou ik het toestel niet meer gebruiken en eerst in orde laten maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WiiWii
04 mei 2025 11:08 #101320
door WiiWii
Handtekening
Constante brom welke luider word bij het afstemmen werd gestart door WiiWii
Beste Allemaal,
Onlang heb ik een Leak Throu-Line buizenradio gekocht. Deze is omgebouwd van mono naar stereo door de vorige eigenaar.
Alles aangesloten op de Leak Varislope stereo.
De radio gaf direct een constante brom. Als ik verder afstem gaat de brom zwaarder worden. Dus bij het vinden van een zender een luidere brom.
Ik dacht aan een aarde probleem, maar kan niets vinden.
Iemand enig idee ?
Groeten Willy
Onlang heb ik een Leak Throu-Line buizenradio gekocht. Deze is omgebouwd van mono naar stereo door de vorige eigenaar.
Alles aangesloten op de Leak Varislope stereo.
De radio gaf direct een constante brom. Als ik verder afstem gaat de brom zwaarder worden. Dus bij het vinden van een zender een luidere brom.
Ik dacht aan een aarde probleem, maar kan niets vinden.
Iemand enig idee ?
Groeten Willy
Handtekening