Radio's van 1950 tot 1970
Philips B5X44A - veertjes Snaar
Minder
Meer
06 apr 2025 00:33 #101289
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips B5X44A - veertjes Snaar
Bij de wat gecompliceerder snaar-loopwerken zoals bijvb. in totaal 3 + 3 wikkelingen om 1 as van de afstemknop, is de snaarspanning wel degelijk heel erg belangrijk.
Dat komt toch behoorlijk nauwkeurig. Met knoopjes leggen zoals je beschrijft kan je dat prima fixen.
Ander heel belangrijk aandachtspunt waar vaak fouten mee gemaakt worden is,
dat de snaarloop van de varco ten opzichte van de as, loodrecht op elkaar staan en ook simultaan van voor naar achter op en afgerold worden.
Als dit niet 100% goed zit is het risico zeer groot dat het schaalkoord in elkaar gaat vast draaien op de as .
Bij de wat meer simpeler snaar-loopwerken met slechts 3 windingen om de as is dat niet zo kritisch.
Dat komt toch behoorlijk nauwkeurig. Met knoopjes leggen zoals je beschrijft kan je dat prima fixen.
Ander heel belangrijk aandachtspunt waar vaak fouten mee gemaakt worden is,
dat de snaarloop van de varco ten opzichte van de as, loodrecht op elkaar staan en ook simultaan van voor naar achter op en afgerold worden.
Als dit niet 100% goed zit is het risico zeer groot dat het schaalkoord in elkaar gaat vast draaien op de as .
Bij de wat meer simpeler snaar-loopwerken met slechts 3 windingen om de as is dat niet zo kritisch.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 apr 2025 22:01 #101288
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Philips B5X44A - veertjes Snaar
Dag Bert, ik vind dit toch een vreemde vraag er zitten immers nog veertjes aan de oude snaar?.
Deze veertjes verslijten niet en als je ze plaatst voel je vanzelf of de snaar te strak of te los zit.
Bij te strak is er te weinig snaarlengte gebruikt en bij te lang kun je altijd nog een knoopje leggen, dicht bij het veertje.
Groet, Ben
Deze veertjes verslijten niet en als je ze plaatst voel je vanzelf of de snaar te strak of te los zit.
Bij te strak is er te weinig snaarlengte gebruikt en bij te lang kun je altijd nog een knoopje leggen, dicht bij het veertje.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman
- bertmarinus
- [bertmarinus]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 apr 2025 18:28 #101287
door bertmarinus
Philips B5X44A - veertjes Snaar werd gestart door bertmarinus
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het opknappen van mijn Philips B5X44A. Ik wil graag twee nieuwe snaren plaatsen voor de afstemming. De oude zijn versleten.Nu weet ik dat de spanning van de snaar mede bepaald wordt door kleine veertjes, en ik wil graag de juiste gebruiken om te voorkomen dat de snaar te slap of juist te strak komt te staan.
Mijn vraag:
Welke type veertjes (lengte, dikte, trekkracht) heb ik nodig voor de B5X44A? En eventueel: waar kan ik deze het beste bestellen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet,
Bert Marinus
Ik ben bezig met het opknappen van mijn Philips B5X44A. Ik wil graag twee nieuwe snaren plaatsen voor de afstemming. De oude zijn versleten.Nu weet ik dat de spanning van de snaar mede bepaald wordt door kleine veertjes, en ik wil graag de juiste gebruiken om te voorkomen dat de snaar te slap of juist te strak komt te staan.
Mijn vraag:
Welke type veertjes (lengte, dikte, trekkracht) heb ik nodig voor de B5X44A? En eventueel: waar kan ik deze het beste bestellen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet,
Bert Marinus