Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Centrum AB Gylling & Co Type 222, Stockholm, Sweden - platenspeler aansluiten?

Meer
17 feb 2025 13:44 #101120 door Analog
Dag Rene en Peter, Dank voor de uitleg! Na restauratie in 2019 kreeg ik er een adapter kabeltje bij.
Daar toen vrij vaak een discman op aangesloten en dat ging zonder problemen. Dat kabeltje is 
zoekgeraakt op den duur. Maar naar ik begrijp beter niet meer zo te proberen. 

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 feb 2025 11:16 #101095 door peter1952
Ook het aansluiten van een Diskman, Bluetooth ontvanger o.i.d. is niet zonder risico omdat de isolatie ervan niet voldoende is voor netspanning en er ook kans bestaat op het aanraken van spanningsvoerende delen.
Bij veel radio’s (o.a. Duitse toestellen) is alleen een scheidingscondensator toegepast in de bus waar het chassis van de platenspeler op wordt aangesloten. De draden naar het element zijn dan in de radio niet voorzien van scheidingscondensatoren.
Bij een aantal oudere Philips platenspelers is de mogelijkheid om het chassis apart aan te sluiten, maar meestal is het chassis met één van de signaaldraden verbonden, zodat een enkeladerige afgeschermde leiding gebruikt kan worden.
Het aansluiten van een platenspeler op een U-toestel loopt toch altijd uit op een brompartij, buiten de brom die het toestel zelf al produceert.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Analog

Meer
14 feb 2025 10:42 #101093 door Rene Daemen
Aangezien dit toestel een U uitvoering is geen net trafo en niet net gescheiden is  wiisel en gelijkspanning
raad ik af om hier een platenspeler op aan te sluitien de condemsatoren op de pu ingang zullen niet meer veilig zijn
waardoor het metalen chassis van de platenspeler volle netspanning oo komt te staan.
met alle gevolgen vandien.
sluit liever he platenspeler op radio die een net trafo heeft gescheiden wikkelingen en met E Buizen 
dan op een U toestel en als je uberhaupt geluid krijg zal het niet brom rij zijn met enkelvoudige gelijkrichter
U radio bromt altijd wat.
grt René

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Analog

Meer
14 feb 2025 09:52 - 14 feb 2025 10:15 #101092 door Analog
In bezit van fraaie gerestaureerde Centrum AB Gylling & Co Type 222. Vrij zeldzaam in NL meen ik.
Ook online niet veel van te vinden. De foto's via Radiomuseum betreft mijn eigen radio, een mooi erfstuk van mijn ouders.
Kreeg er na restauratie een kabeltje bij om bv een discman aan te sluiten, maar dat kabeltje is zoek intussen.
-
In tussentijd heb ik ik een Philips AG1125 platenspeler. Die zou ik er graag eens op aan willen sluiten.
Lijkt of ik soort 'jack' of 'banaan' plug moet hebben? En wat zijn de andere aansluitingen[zie foto's].             

Handtekening
Laatst bewerkt 14 feb 2025 10:15 door Analog.

Gemaakt door Kunena