Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Stereo lampje B6X43A

Meer
14 feb 2025 10:47 #101094 door Rein_123
Beantwoord door Rein_123 in topic Stereo lampje B6X43A
Ik heb een oscilloscoop geleend en ben aan het meten geslagen.
Wat ik zie is inderdaad een signaal van ong. 40kHz bij een ontvangst van een zender.
Hier lijkt een frequentie gemoduleerd signaal op te zitten, maar dat was waarschijnlijk te verwachten.
Alleen de amplitude lijkt me erg laag. het is ong. 80 mV met een offset van ong. 50 mV.
Het maakt niet uit als ik de flip flop schakeling losmaak.
Zou deze amplitude genoeg zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 feb 2025 14:37 #101022 door Rein_123
Beantwoord door Rein_123 in topic Stereo lampje B6X43A
Bedankt voor de snelle reactie,
Hier kan ik wat mee.
Ik ga het onderzoeken en het resultaat zal ik weer plaatsen.

Meer
07 feb 2025 14:32 #101021 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Stereo lampje B6X43A
De (ingeblikte) schakeling die aan het indicatorprintje vooraf gaat is de stereo decoder die een wisselspanning van 38 kHz afgeeft aan de indicatorprint bij stereo uitzendingen, Deze spanning kun je niet met een universeelmeter meten, maar moet je met een oscilloscoop meten.
Deze spanning wordt op het printje gelijkgericht en stuurt vervolgens het lampje aan. Wat je wel kunt meten is de gelijkspanning op het elco’tje na de gelijkrichtdiode (C301, 2,5 uF). Deze spanning is negatief t.o.v. massa)..
Meestal zijn de stereodecoders defect door uitgedroogde elco’s. De print ervan is zeer fragiel en de spoortjes zijn erg dun.
Deze elco’tjes vervangen is in feite altijd nodig om de decoder weer te laten werken, Soms moet de decoder opnieuw afgeregeld worden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 feb 2025 13:59 #101020 door Rein_123
Stereo lampje B6X43A werd gestart door Rein_123
Halllo Forum, Ik ben een Philips B6X43A aan het opknappen.Na het reinigen heb ik een Anode condensator van een ECC83 vervangen om de storing van de eindtrap te fixen, ik heb een nieuw kattenoog geplaatst en nu speelt de radio prachtig.FM ontvangst klinkt goed.Wat mij nu nog rest is het stereo lampje wat het niet doet. De FM ontvangst lijkt mij prima, ik kan niet helemaal inschatten of het werkelijk stereo is maar het lampje gaat in ieder geval niet branden.Ik heb het schema bij gevoegd en als ik kijk bij de schakeling die het lampje moet aansturen zie ik geen wijziging van de spanning (0V) op pootje 2 van het printje van het lampje.Om te kijken of dit niet door de belasting van het printje komt heb ik de draad los gemaakt en vervolgens weer gemeten. Dit maakte geen verschil.Dan zou je denken dat de print die ervoor zit het probleem zou kunnen veroorzaken, maar deze schakeling is mij niet duidelijk.Maw ik weet niet hoe ik deze zou moeten controleren. Is er op het forum iemand die mij inzicht kan geven (helpen)?
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena