Radio's van 1950 tot 1970
IF filters in Philips B1X67U restauratie en afregelen
Minder
Meer
25 mei 2024 18:37 #99564
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic IF filters in Philips B1X67U restauratie en afregelen
Ratelen in Aam ontvangst door schakelende voeding adaptors
Tl psu deze zorgen voor vervuiling op het net en storingen op AM
De ferriet staaf pikt dat op
Is de net ontstoor condensator vervangen die dikker teerknol bij de voedings weerstand. Dit vervangen door X2 typens.
Als je radio nu goed ontvangt zou ik lekker van de mf trafo’s afblijven
Breek zo de kernen .als was er nog op zit niks aan doen verloopt haast niet
Ook niet teveel aan rommelen voor je het weet vliegen alle banen van de print af
Mvg René
Tl psu deze zorgen voor vervuiling op het net en storingen op AM
De ferriet staaf pikt dat op
Is de net ontstoor condensator vervangen die dikker teerknol bij de voedings weerstand. Dit vervangen door X2 typens.
Als je radio nu goed ontvangt zou ik lekker van de mf trafo’s afblijven
Breek zo de kernen .als was er nog op zit niks aan doen verloopt haast niet
Ook niet teveel aan rommelen voor je het weet vliegen alle banen van de print af
Mvg René
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 mei 2024 17:07 #99563
door pvanos
Paul
Beantwoord door pvanos in topic IF filters in Philips B1X67U restauratie en afregelen
Intussen heb ik de tweede IF transfo er weer in gesoldeerd, en ik heb de indruk dat het geratel daarmee (vooralsnog
) verdwenen is. Bij deze B1X67U wordt de afscherming van de IF transfo ook gebruikt om de massa op de PCB door te geven. Misschien was er toch een slecht contact tussen de soldering en de aluminium afscherming ?
Maar wat ik me afvraag : hoe kan men nu veilig (zonder iets te beschadigen bedoel ik) de kernen van de twee spoelen in elke IF-transfo uitdraaien, om ze vervolgens af te regelen ?

Maar wat ik me afvraag : hoe kan men nu veilig (zonder iets te beschadigen bedoel ik) de kernen van de twee spoelen in elke IF-transfo uitdraaien, om ze vervolgens af te regelen ?
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 515
25 mei 2024 10:01 #99562
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic IF filters in Philips B1X67U restauratie en afregelen
Zal eerder in of rond de buis zitten dan, defecte mf spoelen geven eerder zwakke of geen ontvangst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 mei 2024 19:16 #99561
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic IF filters in Philips B1X67U restauratie en afregelen
Ik zou eerst maar eens een scoop aan de anode van die buis hangen. Midfrequentfilters ratelen niet. Uiteraard heb je de radio aan een scheidingstrafo.Bij insturen via 1nF condensator van gemoduleerde 452 kHz draaggolf, hoor ik een zuiver signaal op het stuurrooster van de UF89, maar op de anode is een duidelijk geratel te horen.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 mei 2024 21:10 #99558
door pvanos
Paul
IF filters in Philips B1X67U restauratie en afregelen werd gestart door pvanos
Ik heb een Philips B1X67U, welke op een gegeven ogenblik begint te ratelen. Ratelen versterkt met volumeregeling, en overstemt de ontvangen zender. Heb al buizen getest, sowieso alle papiercondensators en elco's vervangen, en ook solderingen van sockets geïnspecteerd en herdaan. Voedingsspanningen op anodes en G2 roosters lijken normaal.
Bij insturen via 1nF condensator van gemoduleerde 452 kHz draaggolf, hoor ik een zuiver signaal op het stuurrooster van de UF89, maar op de anode is een duidelijk geratel te horen.
Dus dacht ik dat de oorzaak ofwel in de volgende, dus de tweede, IF-filter zou zitten, ofwel in de UF89.
Vooreerst heb ik de IF filter losgesoldeerd en verwijderd.
Noteer hier de indeuking, waarmee het bruine spoellichaam op zijn plaats wordt gehouden. Aan de andere kant zit een identieke indeuking.
De metalen kernschroeven zijn met was gefixeerd.
Wat blijkbaar durft te gebeuren is vonkoverslag van de condensators naar de aluminium behuizing, onder invloed van de hoogspanning.
Ik heb eventuele lekken proberen te detecteren door 450VDC achtereenvolgens op elk der 4 klemmen te zetten, ten opzichte van de behuizing. Gemeten met een Heathkit IT11 Capacitor Checker. Ik bemerkte op geen der 4 posities enige elektrische lekkage.
Mijn vraag is tweeërlei:
1) Heeft iemand dit al voorgehad? Is het mogelijk dat de UF89 intern zou lekken ? Filament naar kathode of zo ?
2) Hoe kunnen deze IF-filters worden afgeregeld ? De was lijkt tot diep binnenin het filterhuis te zijn doorgelopen, waardoor de kerntjes behoorlijk vast zullen zitten. Heetblazen met warmeluchtblazer en ondertussen proberen te verdraaien ? Lijkt me niet echt handig overigens want eerst moet alles uitgeschroefd worden en dan een voor een afgeregeld.
Is er trouwens een manier om zo'n filter toch heelhuids te openen, ondanks de indeukingen aan weerszijden in de behuizing ?
Paul
Bij insturen via 1nF condensator van gemoduleerde 452 kHz draaggolf, hoor ik een zuiver signaal op het stuurrooster van de UF89, maar op de anode is een duidelijk geratel te horen.
Dus dacht ik dat de oorzaak ofwel in de volgende, dus de tweede, IF-filter zou zitten, ofwel in de UF89.
Vooreerst heb ik de IF filter losgesoldeerd en verwijderd.
Noteer hier de indeuking, waarmee het bruine spoellichaam op zijn plaats wordt gehouden. Aan de andere kant zit een identieke indeuking.
De metalen kernschroeven zijn met was gefixeerd.
Wat blijkbaar durft te gebeuren is vonkoverslag van de condensators naar de aluminium behuizing, onder invloed van de hoogspanning.
Ik heb eventuele lekken proberen te detecteren door 450VDC achtereenvolgens op elk der 4 klemmen te zetten, ten opzichte van de behuizing. Gemeten met een Heathkit IT11 Capacitor Checker. Ik bemerkte op geen der 4 posities enige elektrische lekkage.
Mijn vraag is tweeërlei:
1) Heeft iemand dit al voorgehad? Is het mogelijk dat de UF89 intern zou lekken ? Filament naar kathode of zo ?
2) Hoe kunnen deze IF-filters worden afgeregeld ? De was lijkt tot diep binnenin het filterhuis te zijn doorgelopen, waardoor de kerntjes behoorlijk vast zullen zitten. Heetblazen met warmeluchtblazer en ondertussen proberen te verdraaien ? Lijkt me niet echt handig overigens want eerst moet alles uitgeschroefd worden en dan een voor een afgeregeld.
Is er trouwens een manier om zo'n filter toch heelhuids te openen, ondanks de indeukingen aan weerszijden in de behuizing ?
Paul
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.