Radio's van 1950 tot 1970
Condensatoren
07 jan 2024 21:04 #98911
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Condensatoren
Je kunt bij radio toestellen prima de gele polyester condensatoren van Jukebox Revival gebruiken. Die zijn 630 V. en dat is meestal voldoende. Enige uitzondering zijn ratelcondensatoren, die staan of over de gelijkrichter, of over de secundaire hoogspanningswikkeling van de trafo of direct over het net geschakeld. Daar moet je pulsvaste condensatoren voor gebruiken die geschikt zijn voor 275 V. wisselspanning. (X2 condensatoren). Voor de condensator tussen anode eindbuis en massa moet je een exemplaar nemen voor minimaal 1000 V. gelijkspanning of deze condensator over de primaire van de uitgangstrafo schakelen. Dan is een 630 V. exemplaar voldoende.
Mocht je die gele condensatoren lelijk vinden vanwege de kleur dan kun je de bruine polypropyleen condensatoren van Jukebox Revival nemen. Ook die zijn 630 V.
Groeten,
Peter
Mocht je die gele condensatoren lelijk vinden vanwege de kleur dan kun je de bruine polypropyleen condensatoren van Jukebox Revival nemen. Ook die zijn 630 V.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 jan 2024 21:02 #98910
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Condensatoren
Als je mee wil doen met de economie dan bestel je bij Conrad of die gele C's bij Jukebox Revival.
Maar als je geduld hebt en een hele serie nodig hebt dan bestel je bij Ali.
De rode C's met een werkspanning van max. 630V hebben mij nog niet in de steek gelaten.
Groet, Ben
Maar als je geduld hebt en een hele serie nodig hebt dan bestel je bij Ali.
De rode C's met een werkspanning van max. 630V hebben mij nog niet in de steek gelaten.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
07 jan 2024 18:50 #98907
door zundapp
Condensatoren werd gestart door zundapp
Hallo beste radio liefhebbers,
Welke condensatoren moet ik aanschaffen in de plaats
van de oude teerknollen?
Mvg. Emile.
Welke condensatoren moet ik aanschaffen in de plaats
van de oude teerknollen?
Mvg. Emile.