Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Saalburg 5380C

Meer
28 jan 2024 14:43 #98977 door Mliedorp
Beantwoord door Mliedorp in topic Saalburg 5380C
Bedankt voor de reacties

Marco

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jan 2024 16:34 - 06 jan 2024 16:40 #98898 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Saalburg 5380C
R30 met C55 vormt een afvlakfilter voor je laagfrequent voorversterkerbuis (eabc80)
aangezien die amper anodestroom trekt maakt de weerstand hier nagenoeg niets uit in serie met die 220k ohm. Deze 62k kan zelfs een gunstige invloed hebben op de voedingsbrom.

Wat de  ontvangs-gevoeligheid betreft zou je de bandschakelaars kunnen controleren  op goede doorverbinding, en de ECH81 is je AM ingangsbuis die kan natuurlijk ook minder worden in de loop der jaren.
Deze radio heeft geen rf ingangsbuis extra en slecht 1 middenfrequent, dit kan je niet vergelijken met de werking vaneen wereldontvanger.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 06 jan 2024 16:40 door Cees PA1DBA. Reden: extra uitleg

Meer
06 jan 2024 13:37 #98896 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Saalburg 5380C
Mindere ontvangst
Kan verschillende oorzaken zijn
De uitvoering van het toestel eenvoudig minder gevoelig
Versleten buizen emissie eerst weerstanden meten verlopen eruit
Op am zijn low power zenders die niet sterk zijn om volledige uitslag oog te hebben en hoog ruisfactor hebben
LG daar is nog 1 a 2 zenders maar ook snel over hoge energie kosten
Dat is reden dat sommige al mee stoppen en de hogu buma sena kosten
Gebruikt met modulator en internet steam van je favoriete zender

René Daemen

Meer
05 jan 2024 21:25 - 05 jan 2024 21:31 #98890 door Mliedorp
Saalburg 5380C werd gestart door Mliedorp
 Hallo techneuten,Ik ben in het bezit van een Saalburg 5380C buizenradio.Deze heb ik voorzien van nieuwe elco's en ook de papiercondensatoren zijn vervangen.De radio speelt prima, echter de ontvangst van de midden en lange golf lijkt zwak.Ter indicatie, ontvangst van radio Caroline 648 Khz is prima te ontvangen op een Sony ST-SE520 terwijl de saalburg wel ontvangt, maar heel erg in de verte (veel ruis op achtergrond)De ingebouwde ferrietantenne heb ik al op maximale ontvangst ingesteld.Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?Het schema ben ik nagelopen en heb ook ontdekt dat R30 volgens schema en onderdelenlijst 47K zou moeten zijn, in werkelijkheid zit er een 62K op de printplaat. (weerstand gekoppeld aan EL84 pin9)Heeft iemand een idee waarom deze afwijkt?Ik hoor het graag.Groeten, Marco Liedorp

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Handtekening
Laatst bewerkt 05 jan 2024 21:31 door Mliedorp.

Gemaakt door Kunena