Radio's van 1950 tot 1970
Typenummer
Minder
Meer
08 dec 2023 20:32 - 08 dec 2023 20:33 #98659
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Typenummer
Dit is de B6x 72 a . Ben voor iemand uit Nederland ook bezig deze te reviseren, ook hier beide touwtjes te vernieuwen, speelt inmiddels na vele defecte weerstanden etc vervangen te hebben, toonregeling mechaniek zat muurvast wat weer werkt na smeren, buisvoeten eindbuizen door ceram vervangen, FM tuner gereviseerd . Nieuwe ECC etc, ik kwam hem op de beurs ook 2 x tegen,maar twee slechte kasten weerhielden me er van om er een aan te schaffen
Laatst bewerkt 08 dec 2023 20:33 door Erwin goossens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 dec 2023 21:21 #98656
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Typenummer
Stalen schaalsnoer heb ik nog n.o.s (nog "glimmend") liggen.
Oude staalsnoer is vaak erg hard en dus stijf geworden.
De krullen blijven er in staan als je het snoer gedemonteerd hebt.
Nieuwe staalkabel is erg soepel en bouwt daardoor ook geen spanning op door het op en afdraaien over de varco en komt steeds weer perfect op z'n plek( zonder langzaam van de varco af te rollen door de spanningen in het oude draad )
Afbladderende schalen komt bij bepaalde types veelvuldig voor, bij andere types weer bijna niet...
Oorzaak is meestal de goudkleurverf die gebruikt is: Goudkleur verf bevat goudkleurig metaal poeder welke aan oxidatie onderhevig is. Een onstabiele verf dus.
Wanneer die goudkleur is afgedekt met een stabiele andere kleur bijv. vaak bruine verf, dan komt er geen zuurstof bij die goudverf , dus treed daar ook geen oxidatie op.
Schalen waarbij de goudverf ook "open" op de schaal ligt dus niet /of niet voldoende) afgedekt is door aan andere verflaag gaat afhankelijk van de luchtvochtigheid condities waaraan die heeft bloot gestaan de goudverf oxideren...vervormen...loslaten...en trekt vaak ook de bruine verf op den duur mee.
Je kunt dat proces misschien vertragen door zo'n schaal te lakken.
Plakfolie kan ook maar ook plakfolie gaat op den duur ook weer "werken".
Je kan oude schalen opnieuw laten bedrukken.
Reken maar voor een meer kleuren opdruk op 350- 450 euro (voorwerk)kosten voordat de eerste schaal van de drukpers gerold is. De zeefdruk kosten zelf, als "de pers" eenmaal loopt zijn daarna relatief gezien nihil. Het maken van een nieuwe glasschaal kost je ook de kop niet.
Om een redelijke prijs per schaal kunnen genereren is een aantal van minimaal 10 schalen wel noodzakelijk } 350€ : 10 = 35 euro per schaal....
Op dit moment ben ik nog bezig met een andere schaal(ook via dit forum voor elkaar gekregen) die de komende week , eindelijk, naar de drukker gaat.
(Door allerhande vervelende toestanden heeft dit veel te lang geduurd)
Haast moet u dus niet hebben, want het is "liefde oud papier werk" , maar er zijn dus mogelijkheden.
Dan eerst maar eens zien om 10 gegadigden bij elkaar te vinden die ook daadwerkelijk serieus een geheel nieuwe schaal of herdruk op hun schaal willen hebben.
Groet,
BenDijkman
Oude staalsnoer is vaak erg hard en dus stijf geworden.
De krullen blijven er in staan als je het snoer gedemonteerd hebt.
Nieuwe staalkabel is erg soepel en bouwt daardoor ook geen spanning op door het op en afdraaien over de varco en komt steeds weer perfect op z'n plek( zonder langzaam van de varco af te rollen door de spanningen in het oude draad )
Afbladderende schalen komt bij bepaalde types veelvuldig voor, bij andere types weer bijna niet...
Oorzaak is meestal de goudkleurverf die gebruikt is: Goudkleur verf bevat goudkleurig metaal poeder welke aan oxidatie onderhevig is. Een onstabiele verf dus.
Wanneer die goudkleur is afgedekt met een stabiele andere kleur bijv. vaak bruine verf, dan komt er geen zuurstof bij die goudverf , dus treed daar ook geen oxidatie op.
Schalen waarbij de goudverf ook "open" op de schaal ligt dus niet /of niet voldoende) afgedekt is door aan andere verflaag gaat afhankelijk van de luchtvochtigheid condities waaraan die heeft bloot gestaan de goudverf oxideren...vervormen...loslaten...en trekt vaak ook de bruine verf op den duur mee.
Je kunt dat proces misschien vertragen door zo'n schaal te lakken.
Plakfolie kan ook maar ook plakfolie gaat op den duur ook weer "werken".
Je kan oude schalen opnieuw laten bedrukken.
Reken maar voor een meer kleuren opdruk op 350- 450 euro (voorwerk)kosten voordat de eerste schaal van de drukpers gerold is. De zeefdruk kosten zelf, als "de pers" eenmaal loopt zijn daarna relatief gezien nihil. Het maken van een nieuwe glasschaal kost je ook de kop niet.
Om een redelijke prijs per schaal kunnen genereren is een aantal van minimaal 10 schalen wel noodzakelijk } 350€ : 10 = 35 euro per schaal....
Op dit moment ben ik nog bezig met een andere schaal(ook via dit forum voor elkaar gekregen) die de komende week , eindelijk, naar de drukker gaat.
(Door allerhande vervelende toestanden heeft dit veel te lang geduurd)
Haast moet u dus niet hebben, want het is "liefde oud papier werk" , maar er zijn dus mogelijkheden.
Dan eerst maar eens zien om 10 gegadigden bij elkaar te vinden die ook daadwerkelijk serieus een geheel nieuwe schaal of herdruk op hun schaal willen hebben.
Groet,
BenDijkman
Handtekening
07 dec 2023 16:23 #98655
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Typenummer
Kleine plekjes op de schaal werkte ik nog wel eens bij met nagellak. Anders Ben Dijkman even vragen wat zijn advies is.
Henk van 't Kruis
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 dec 2023 14:29 #98654
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Typenummer
Klopt helemaal Henk.
Ik twijfelde of het eerste nummer een 3 of een 8 was, maar toch een 6.
Ik heb een hele ordner vol met docu's van type 5 tot type 8, maar daar zat deze niet bij.
Inmiddels gevonden bij de radiodatabase, en de belangrijkste delen even afgedrukt.
Door stof en ouderdom zijn de waardes op sommige condensatoren niet of nauwelijks meer leesbaar, en dan is een goed schema toch wel handig.
De eindtrap wisselt idd nogal eens bij deze radio''s, de B7 2X EL86, en deze El86 en EL84.
Wat wel heel vaak voor komt is de snarenloop en de lengte hier van, daar moet ik ook nog mee aan de slag.
Tot slot nog even een vraagje, de schaal wordt wat minder, hier en daar een scheurtje en op enkele plaatsen lijkt de verf wat uit te zakken ( de rechte strepen zakken wat door op sommige plaatsen)
Zou dit nog (tijdelijk?) wat vast te plakken zijn met bv spuitlak of watergedragen lak met een zachte kwast opgebracht?
De kast zelf vraagt ook heel erg om een laklaagje, heeft zo te zien langere tijd in een wat vochtige werkplaats gestaan gezien de hoeveelheid stof onder de knoppen en roestaansllag op sommige onderdelen.
Dirk.
Ik twijfelde of het eerste nummer een 3 of een 8 was, maar toch een 6.
Ik heb een hele ordner vol met docu's van type 5 tot type 8, maar daar zat deze niet bij.
Inmiddels gevonden bij de radiodatabase, en de belangrijkste delen even afgedrukt.
Door stof en ouderdom zijn de waardes op sommige condensatoren niet of nauwelijks meer leesbaar, en dan is een goed schema toch wel handig.
De eindtrap wisselt idd nogal eens bij deze radio''s, de B7 2X EL86, en deze El86 en EL84.
Wat wel heel vaak voor komt is de snarenloop en de lengte hier van, daar moet ik ook nog mee aan de slag.
Tot slot nog even een vraagje, de schaal wordt wat minder, hier en daar een scheurtje en op enkele plaatsen lijkt de verf wat uit te zakken ( de rechte strepen zakken wat door op sommige plaatsen)
Zou dit nog (tijdelijk?) wat vast te plakken zijn met bv spuitlak of watergedragen lak met een zachte kwast opgebracht?
De kast zelf vraagt ook heel erg om een laklaagje, heeft zo te zien langere tijd in een wat vochtige werkplaats gestaan gezien de hoeveelheid stof onder de knoppen en roestaansllag op sommige onderdelen.
Dirk.
07 dec 2023 09:16 - 07 dec 2023 16:24 #98653
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Typenummer
3 toetsen en EL 84 en EL86, Ben heeft gelijk een hele mooie B6X72A
Dit is niet de radio van de topic starter.
Dit is niet de radio van de topic starter.
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 07 dec 2023 16:24 door admin.
06 dec 2023 18:23 - 06 dec 2023 18:25 #98650
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Typenummer
Dag Dirk, ik denk dat het een B6X72A is.
Als Ben Dijkman geen staalsnaar heeft kan ik je wel aan een stukje helpen.
Groet, Ben
Als Ben Dijkman geen staalsnaar heeft kan ik je wel aan een stukje helpen.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Laatst bewerkt 06 dec 2023 18:25 door Ben. Reden: Tekst