Radio's van 1950 tot 1970
Herstelling van een antenne voor buizenradio's ITAX
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
07 aug 2023 14:40 #97731
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Herstelling van een antenne voor buizenradio's ITAX
Ik heb er waarschijnlijk wel eentje dat je kan overkopen als je wil.
François
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 aug 2023 10:22 #97729
door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Herstelling van een antenne voor buizenradio's ITAX
Zo'n antenne moet ik ook aan zien te geraken; veel mogelijkheden heb ik niet voor thuis een gewone antenne te hangen - en een goed aarde is ook niet evident.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
07 aug 2023 10:13 - 07 aug 2023 10:15 #97726
door Francois129
Herstelling van een antenne voor buizenradio's ITAX werd gestart door Francois129
Beste mensen, Het is lang geleden dat ik nog iets over een aankoop/herstelling heb geplaatst.De reden hiervoor is dat er een vriend met nogal wat vintage apparatuur langs is geweest omte herstellen.Vooral Philips apparaten uit de fisheye reeks heeft hij mij gebracht.Zelf ben ik nog bezig aan een taperecorder van Philips type N7150 die een dreun heeft gehad en waarvan de printplaat gescheurd is. Maar ik ga het nu hebben over de veel te duur verkochte ITAX antenne.Voor het testen van mijn buizenradio's gebruik ik deze antenne.De antenneversterker is opgebouwd rond een EF80.De voeding bestaat uit een transfo met een diode en een elco. Verder hebben we nog een paar instelweerstanden, spoelen voor de verschillende golflengten en een variabele condensator. De laatste heb ik voor een klein bedrag in vgl met markplaatsen, tweedehands en andere wiki toestanden kunnen aanschaffen.De aansluitdraden waren afgeknipt. Als ik heb dan open deed was er nog meer doorgeknipt waaronder de volledig primaire bekabeling.Eens deze in orde gemaakt kon ik beginnen met meten maar eerst voor de zekerheid de elco vervangen.Er was gelijkspanning op aan de elco en de gloeispanning was ook aanwezig.Een anodespanning was er niet.Aangezien er maar 1 10kΩ aanwezig is was het probleem snel gevonden. De bruine composietweerstand was oneindig. Deze vervangen en de andere composietweerstanden gecontroleerd en ook vervangen. De 51kΩ had een waarde van 100KΩ en de 2 van 150Ω hadden een waarde van rond de 200Ω.Voor alle zekerheid nog een nieuwe EF80 geplaatst.Even een SBR radio genomen om de antenne te testen en op alle golflengte had ik ontvangst van verschillende zenders zonder storingen.
Foto's komen van de website van John Hupse
François
Foto's komen van de website van John Hupse
François
Laatst bewerkt 07 aug 2023 10:15 door Francois129.