Radio's van 1950 tot 1970
Kerntjes plano muurvast
15 jul 2023 15:56 - 15 jul 2023 15:58 #97537
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Kerntjes plano muurvast
Dat was toch wel weer een uitdaging. Verfbrander ging goed maar trimmer ging stuk, dus een nieuw puntje eraan gevijld. Na veel vijfen en zessen paste het. Één van de kerntjes duwde ik helemaal naar beneden want die wilde echt niet draaien. Gelukkig met héél veel beleid en geduld met een gewone maar zeer goed passende schroevedraaier het kerntje eruit kunnen krijgen. Goed schoongemaakt en toen draaide het ook met mijn trimmer weer goed. De discriminator is echt wel een beetje brak maar gelukkig kreeg ik met Cees' tip het signaal van mijn HP3336C sweeper goed in de midfrequent:
Na heel voorzichting alle kerntjes te hebben geoptimaliseerd kreeg ik een aanvaardbaar resultaat:
Niet helemáál comme il faut maar het moet zo maar. Nu nog effe de ferrietstaaf fixen en dan gaat-ie weer terug.
Edit: de witte lijn is de discriminatorspanning zoals Philips het ook meet, met een 1:2 spanningsdeler over R23. Mijn scoop doet het aftrekken (MATH).
Na heel voorzichting alle kerntjes te hebben geoptimaliseerd kreeg ik een aanvaardbaar resultaat:
Niet helemáál comme il faut maar het moet zo maar. Nu nog effe de ferrietstaaf fixen en dan gaat-ie weer terug.
Edit: de witte lijn is de discriminatorspanning zoals Philips het ook meet, met een 1:2 spanningsdeler over R23. Mijn scoop doet het aftrekken (MATH).
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 15 jul 2023 15:58 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 jul 2023 13:18 #97536
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Gewoon verfbrander. Heeft een mooi geconcentreerde luchtstroom, iets wat een haarföhn niet heeft. 5-10 seconden is genoeg, heb nu de meeste kerntjes (van de acht) gangbaar. Nog twee.Heb je voor een knaak een haar fohn
Tjerk, 9ZZ
Minder
Meer
15 jul 2023 09:22 #97534
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Kerntjes plano muurvast
Of met een eenvoudig smd-station, kan je de temperatuur en blaaskracht prima mee regelen.
Gebruik hem zelf ook meestal voor zo'n doel, of kleine krimpkousjes.
En soms ook nog voor smd onderdeeltjes, alleen zijn die krengen eigenlijk veels te klein voor ons als je meestal met buizen apparatuur werkt!
Gebruik hem zelf ook meestal voor zo'n doel, of kleine krimpkousjes.
En soms ook nog voor smd onderdeeltjes, alleen zijn die krengen eigenlijk veels te klein voor ons als je meestal met buizen apparatuur werkt!
15 jul 2023 07:55 #97532
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Kerntjes plano muurvast
Ga even naar de kringloop
Heb je voor een knaak een haar fohn
Kan er ook niets mis mee gaan
Heb je voor een knaak een haar fohn
Kan er ook niets mis mee gaan
René Daemen
15 jul 2023 07:02 #97531
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik ben bang dat het daarop uit gaat draaien want de vijf andere kerntjes zitten nog altijd muurvast. Heb alleen geen föhn maar wel een verfbrander. Daar zal ik wel heel voorzichtig mee moeten omgaan...Mij lukte het ze los te krijgen na verwarmen met een föhn.
Niet op de hoogste temperatuur stand uiteraard.
Tjerk, 9ZZ
15 jul 2023 07:01 #97530
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Da's een goeie! Was ik geeneens opgekomen...2 wikkelingen om de ECC85 volstaat, om 10.7 in te blazen.
Tjerk, 9ZZ