Radio's van 1950 tot 1970
Nordmende Tannhäuser 7004 S
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
05 apr 2023 20:32 #97056
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Nordmende Tannhäuser 7004 S
Bij gebrek aan bipolair zou je 2 elko's van 470uF in serie kunnen zetten met de plussen aan elkaar, neem aan dat 2 X 16 volt genoeg is in de luidspreker lijnen.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans2211
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 apr 2023 17:28 #97055
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Nordmende Tannhäuser 7004 S
Ze wijken best wel af.
Ik zou ze zelf meteen vervangen.
Of het geluid er ook daadwerkelijk beter op zal worden dat is nog maar de vraag.
Mijn reden om die toch te vervangen:
Je bent nu toch bezig dus doe het dan in 1x goed
Een condensator die dermate afwijkt is simpelweg niet goed meer .
De kans is groot dat er hierdoor meer vervorming kan of zal gaan optreden of een klein deel van het vermogen wat voor de speakers bedoeld is ergens in die C verloren gaat.
Ik ervaar dat meestal als :Het geluid komt maar niet echt van de speakers af.
Genezen doen die dingen niet, dus vervang ik ze gewoon zodat het toestel weer jaren maar vooral ----probleemloos weer--- mee kan
Ik zou ze zelf meteen vervangen.
Of het geluid er ook daadwerkelijk beter op zal worden dat is nog maar de vraag.
Mijn reden om die toch te vervangen:
Je bent nu toch bezig dus doe het dan in 1x goed
Een condensator die dermate afwijkt is simpelweg niet goed meer .
De kans is groot dat er hierdoor meer vervorming kan of zal gaan optreden of een klein deel van het vermogen wat voor de speakers bedoeld is ergens in die C verloren gaat.
Ik ervaar dat meestal als :Het geluid komt maar niet echt van de speakers af.
Genezen doen die dingen niet, dus vervang ik ze gewoon zodat het toestel weer jaren maar vooral ----probleemloos weer--- mee kan
Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans2211
05 apr 2023 16:05 #97054
door Hans2211
Nordmende Tannhäuser 7004 S werd gestart door Hans2211
Beste forumleden,Onlangs deze radio aangeschaft als zijnde niet werkend en er zat inderdaad geen leven in.Allereerst de twee ELL80 buizen getest en gelukkig deze meten goed en ook de andere buizen bleken goed, behalve de ECC82 was wel heel slecht en vervangen. De bekerelco (100 50 50uF) was ook heel slecht en vervangen door nieuwe elco''s en op de onderkant van chassis gemonteerd. Seleen gelijkrichter gemeten en niet vervangen en daarna voorzichtig opgestart en er kwam weer leven in niet echt perfect maar toch, ook Fm stereo, maar stereo indicatie van EMM803 werkte niet. Hierna verlopen weerstanden en condensators vervangen en alle schakelaars schoongemaakt en nu speelt ie geweldig op alle banden en ook stereo indicatie werkt weer. Ik heb nog iets over het hoofd gezien en dat zijn de twee bipolaire condensators bij de luidsprekers (250uF) en deze meten 343+ 335uF. De radio speelt geweldig nu , maar is het echt noodzakelijk om ze te vervangen?
Groet Hans
Groet Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin