Radio's van 1950 tot 1970
defect bowdenkabeltje BX690A
16 apr 2023 23:16 #97131
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic defect bowdenkabeltje BX690A
Wat schaalkoord betreft ben ik het helemaal met je eens. Daar kun je inderdaad alleen schaalkoord voor gebruiken. Veel andere touwtjes en rommel zijn zo weer stuk. De staaldraad uit de viswinkel werkt echt gewoon prima. Ik heb dat al in veel radio's gezet. Ook die dagelijks gebruikt worden. Geen enkel probleem. De oogjes maak ik dmv bijbehorende krimphulsen. Bij mij werkt het feilloos. Ik moet ook bekennen dat ik niet wist dat het originele staaldraad nog leverbaar was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 apr 2023 22:20 #97130
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic defect bowdenkabeltje BX690A
Draad uit de hengelsport is echt niet hetzelfde als metalen afstemkoord.
Ik ga het niet wéér voor de 1000e keer opnieuw uitleggen, blijkbaar willen de meeste toch veel mensen liever zelf klooien met (ongeschikt maar..goedkoop) spul ...wat er maar voor handen is.
De juiste op-en-af-rol eigenschappen zijn heel specifiek voor radio schaalkoord.
Visdraad is bovendien scherper en zal de bowdenkabel op den duur "aanvreten"
O.k vissnoer werkt..maar ja oma's draadje onderbroeken elastiek werkt ook en dan kun je zelfs ook nog de veertjes uitsparen. Vliegertouw en jamtouw en blank visdraad zijn ook nog steeds erg favoriet bij "Handige Harry's" Het werkt wel even ,is
goedkoop en de nieuwe eigenaar zit straks met de ellende van die troep.
Waarom niet gewoon meteen de juiste materialen gebruiken.
Het is er nog gewoon ligt altijd wel ergens op beurs of markt,.. desnoods koop je het bij mij, maar ga nu a.u.b niet steeds rommel in radio's stoppen om het snel even te laten werken .
Ik ga het niet wéér voor de 1000e keer opnieuw uitleggen, blijkbaar willen de meeste toch veel mensen liever zelf klooien met (ongeschikt maar..goedkoop) spul ...wat er maar voor handen is.
De juiste op-en-af-rol eigenschappen zijn heel specifiek voor radio schaalkoord.
Visdraad is bovendien scherper en zal de bowdenkabel op den duur "aanvreten"
O.k vissnoer werkt..maar ja oma's draadje onderbroeken elastiek werkt ook en dan kun je zelfs ook nog de veertjes uitsparen. Vliegertouw en jamtouw en blank visdraad zijn ook nog steeds erg favoriet bij "Handige Harry's" Het werkt wel even ,is
goedkoop en de nieuwe eigenaar zit straks met de ellende van die troep.
Waarom niet gewoon meteen de juiste materialen gebruiken.
Het is er nog gewoon ligt altijd wel ergens op beurs of markt,.. desnoods koop je het bij mij, maar ga nu a.u.b niet steeds rommel in radio's stoppen om het snel even te laten werken .
Handtekening
16 apr 2023 09:54 #97123
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic defect bowdenkabeltje BX690A
Het is inmiddels opgelost zie ik. De staaldraadjes voor het afstemmen kun je ook bij hengelsport leveranciers krijgen. Onderlijn voor snoekvissen is het dan. Ze hebben ook de krimphulsjes om er mooie oogjes aan te maken. En eventueel de juiste tang daarvoor.
Ik pak altijd een plaat multiplex. Tik daar 2 verloren kop spijkers op de juiste afstand in. Dan kun je heel mooi oogjes aan de draad maken.
Ik pak altijd een plaat multiplex. Tik daar 2 verloren kop spijkers op de juiste afstand in. Dan kun je heel mooi oogjes aan de draad maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
20 mrt 2023 16:26 #96972
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic defect bowdenkabeltje BX690A
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
20 mrt 2023 15:40 #96971
door lampje
Beantwoord door lampje in topic defect bowdenkabeltje BX690A
Het is gelukt,alles werkt weer zoals weleer(70 jaar geleden.)
Zo....nu eerst een bava...biertje!
Zo....nu eerst een bava...biertje!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
20 mrt 2023 15:37 #96970
door lampje
Beantwoord door lampje in topic defect bowdenkabeltje BX690A