Radio's van 1950 tot 1970
b8x44a
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 feb 2023 18:05 #96617
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic b8x44a
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 feb 2023 16:38 #96616
door Raf
De lampjes zijn vanzelf in orde gekomen, de radio speelt weer prima. Moest er iemand nog weten waar ik het service schema kan vinden dat zou leuk zijn. Alvast bedankt
02 feb 2023 01:02 #96610
door Raf
Ik denk dat het opgelost is, R408 was nog wel goed van waarde maar zag er slecht uit, waarschijnlijk temperatuur gevoelig geworden. Wat wel gek was er zat een 56K weerstand in de tuner terwijl er een 330k weerstand op het schema staat, ik heb dan maar een 56 terug geplaatst. Hij speelt goed, enkel het stereo lampje doet het niet, ik heb alle elco's in het bakje vervangen en ook de onderste pot, die viel uit elkaar. Heeft er misschien iemand nog een service schema? dan kan ik dat terug juist af stellen. alvast bedankt
Minder
Meer
01 feb 2023 09:16 #96600
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic b8x44a
als dit alles goed is kunnen er ook ceramische condensatoren slecht zijn. Heb 2 x een FM tuner uit de 44 serie hersteld met gelijkaardig probleem.. hier waren toen 2 de dader. Ik heb toen gelijk de 2 andere ook vervangen, en sindsdien is het probleem opgelost
Minder
Meer
31 jan 2023 20:37 #96597
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic b8x44a
Als eerste kun je met een ander toestel,welke 10,7 MHz hoger staat afgestemd controleren of de oscillator blijft werken als de ontvangst er niet is.B.v.b je stemt de niet werkend op 96 MHz af en het controle toestel rond de 106,7 MHz.Je moet dan een
'stille draaggolf 'zien/horen.Als dit ok is dan werkt de oscillator goed.
Ook kun je meten of er voldoende spanning na R 403 en 404 is.
C 409 is een doorvoer C en deze kan ook dit soort klachten veroorzaken.
Ook R 404 doormeten,deze is 1 megohm.
Dit eerst checken.
Succes And
'stille draaggolf 'zien/horen.Als dit ok is dan werkt de oscillator goed.
Ook kun je meten of er voldoende spanning na R 403 en 404 is.
C 409 is een doorvoer C en deze kan ook dit soort klachten veroorzaken.
Ook R 404 doormeten,deze is 1 megohm.
Dit eerst checken.
Succes And
31 jan 2023 15:55 #96588
door Raf
Ja die spanning is er wel ongeveer 179V, meestal meet ik wel een iets hogere spanning als de fm het wel doet 182V. Als ik dan de spanning lager regel met de variac blijft hij het gewoon doen, dus mij lijkt het daar niet aan te liggen. Misschien wel dat iets anders de spanning wat naar onder trekt op de momenten dat het fout is, maar geen idee wat dat kan zijn.