Radio's van 1950 tot 1970
B5X43A - schaalverlichting vervangen -drukknoppen
25 nov 2022 17:23 #96091
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic B5X43A - schaalverlichting vervangen -drukknoppen
Heb wel vaker schaallampjes vervangen en zie dat het bij dit model wel erg krap gaat worden.
Als je het geduld kunt opbrengen om ruimte te maken door de buizen eruit te halen.
Dan kun je mogelijk met wat gepriegel de lamphouders eraf schuiven en de lampjes vervangen.
Uitkuipen is vaak nog lastiger en bestaat er de kans dat je iets stukmaakt of niet meer weet waar het zat.
Dus als je het chassis toch uit moet kuipen maak dan eerst foto's hoe de aansluitingen zitten.
Succes en groet, (andere) Ben
Als je het geduld kunt opbrengen om ruimte te maken door de buizen eruit te halen.
Dan kun je mogelijk met wat gepriegel de lamphouders eraf schuiven en de lampjes vervangen.
Uitkuipen is vaak nog lastiger en bestaat er de kans dat je iets stukmaakt of niet meer weet waar het zat.
Dus als je het chassis toch uit moet kuipen maak dan eerst foto's hoe de aansluitingen zitten.
Succes en groet, (andere) Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 nov 2022 18:01 #96086
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic B5X43A - schaalverlichting vervangen -drukknoppen
Welkom in de soms wondere wereld van radio's en hun techniek en vormgeving vaak gedreven door economische belangen.
Leuk detail misschien is dat philips vroeger zeer goede onderdelen gebruikte die wel wat meer op hun tetter konden verdragen dan waarvoor ze bedoeld waren in de schakelingen.
Eind jaren 50 /60 werden de meeste onderdeeltjes precies op waarde gebruikt.
Alleen al door de "normale"warmte op bepaalde plekken konden bepaalde onderdeeltjes het erg "benauwd krijgen" en defect raken of elders een fout of defect veroorzaken
Daardoor moest een toestel doorgaans iets vaker naar de serviceafdeling van de Philips elektrowinkel gebracht worden.
"Klantenbinding" en of (snellere) inruil voor een nieuw model zou zomaar een reden geweest kunnen zijn ..
Leuk detail misschien is dat philips vroeger zeer goede onderdelen gebruikte die wel wat meer op hun tetter konden verdragen dan waarvoor ze bedoeld waren in de schakelingen.
Eind jaren 50 /60 werden de meeste onderdeeltjes precies op waarde gebruikt.
Alleen al door de "normale"warmte op bepaalde plekken konden bepaalde onderdeeltjes het erg "benauwd krijgen" en defect raken of elders een fout of defect veroorzaken
Daardoor moest een toestel doorgaans iets vaker naar de serviceafdeling van de Philips elektrowinkel gebracht worden.
"Klantenbinding" en of (snellere) inruil voor een nieuw model zou zomaar een reden geweest kunnen zijn ..
Handtekening
23 nov 2022 23:26 #96083
door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic B5X43A - schaalverlichting vervangen -drukknoppen
Dank je Ben, dan weet ik ook waar ik aan toe ben. Raar dat Philips (ook eens mijn werkgever maar op een ander terrein) dat niet voorzien heeft via een snelle methode via de glasplaat.
Het is voor mij een proefproject om iets meer te leren over buizen en radio's hoewel ik wel eens iets nagebouwd heb.
vr gr
René
Het is voor mij een proefproject om iets meer te leren over buizen en radio's hoewel ik wel eens iets nagebouwd heb.
vr gr
René
23 nov 2022 21:08 #96082
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic B5X43A - schaalverlichting vervangen -drukknoppen
Hallo Rene V.
Ik vrees dat u inderdaad het binnenwerk er uit zal moeten halen om bij de schaallampjes te kunnen komen.
Kijk eerst heel goed hoe alles in elkaar zit en wat je dus wel eerst los moet halen voordat je probeert het chassie eruit te trekken want je hebt maar heel weinig ruimte.
Als het chassie er eenmaal uit is zou ik de druk-knoppen met warm (sterk) sodawater insmeren met kwastje.met een oude handdoek eronder.
Na een paar keer herhalen is al het "normale " vuil dan wel verdwenen.
Naspoelen en droog maken om droog-vlekken te voorkomen.
Groeten,
Ben
Ik vrees dat u inderdaad het binnenwerk er uit zal moeten halen om bij de schaallampjes te kunnen komen.
Kijk eerst heel goed hoe alles in elkaar zit en wat je dus wel eerst los moet halen voordat je probeert het chassie eruit te trekken want je hebt maar heel weinig ruimte.
Als het chassie er eenmaal uit is zou ik de druk-knoppen met warm (sterk) sodawater insmeren met kwastje.met een oude handdoek eronder.
Na een paar keer herhalen is al het "normale " vuil dan wel verdwenen.
Naspoelen en droog maken om droog-vlekken te voorkomen.
Groeten,
Ben
Handtekening
23 nov 2022 16:39 #96080
door ReneV
B5X43A - schaalverlichting vervangen -drukknoppen werd gestart door ReneV
Ik heb net een fraaie B5X43A verkregen, welke heerlijk speelt zoals het hoort. Mooi apparaat.
Alleen geen schaalverlichting. Kan ik er bij de voorkant na het afnemen van de schaal bij (lijkt me krap) of moet ik het binnenwerk uitbouwen ?
De drukknoppen lijken me rijp voor schoonmaak. Hoe doen jullie dat. en wat kruipolie er op ?
dank voor evt replys
ReneV
Alleen geen schaalverlichting. Kan ik er bij de voorkant na het afnemen van de schaal bij (lijkt me krap) of moet ik het binnenwerk uitbouwen ?
De drukknoppen lijken me rijp voor schoonmaak. Hoe doen jullie dat. en wat kruipolie er op ?
dank voor evt replys
ReneV