Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nordmende Tannhäuser warmt te langzaam op

Meer
23 aug 2022 11:23 #95476 door Brandenburg
Goede morgen,

Ik heb al jullie adviezen opgevolgd. Uiteindelijk bleek de boosdoener een vervuilde buisvoet van de EFB 80. Stootte daar bij toeval tegenaan waarop de radio ineens veel beter speelde. Na reiniging van de buisvoet speelt de radio weer als een zonnetje. 
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 aug 2022 18:15 #95461 door Brandenburg
Allemaal hartelijk dank voor jullie suggesties en adviezen. Ik ga ermee aan de slag!

Meer
19 aug 2022 16:50 #95460 door skandiluxe
Zoals je de klacht omschrijft is waarschijnlijk de seleengelijkrichter V2 aan het
eind van z'n latijn gekomen.De spanning op de eerste voedingselco loopt dan
langzaam op en dat geeft dit effect.
And

Meer
18 aug 2022 22:40 #95459 door PE9ZZ

Waar moet ik de oplossing van dit probleem zoeken?
Begin eerst eens met de voedingsspanning over de eerste C200. Daar moet 285 V staan. Of iets meer als-ie nog op 220 V staat.

Tjerk, 9ZZ

Meer
18 aug 2022 22:18 - 18 aug 2022 22:33 #95458 door Ben Dijkman
Wat bij mij het eerst opkomt n.a.v uw vraag:
Heeft u de condensatoren al eens (op lek) getest ?
Als de originele oude er nog in zitten is de kans erg groot dat er een flink aantal
"niet helemaal goed" meer zijn.
Vooral de oude Wima en Ero c's zijn altijd ten zeerste verdacht .
Dat kan allerhande vervelende dingen veroorzaken.
Het even (tijdelijk) vervangen van buizen of andere zaken om een mogelijke oorzaak te vinden voor uw klacht , heeft geen zin zolang u niet zeker weet dat de C's allemaal in orde zijn.
Maak anders even een paar duidelijke foto's van het chassie.

Ook al werkt een toestel nog aardig of zelfs nog goed, dan nog  kan de lek van  C's op de langere termijn nog ernstige(r)  gevolgschade veroorzaken zoals een oververhitte transformator of weerstanden.
Een  goede vervanger voor een doorgebrande transformator is meestal heel erg moeilijk te vinden om redenen zoals hierboven omschreven.
Bij philips radio's is de trafo (door het ontwerp) meestal wel aardig beschermd of zelfs beveiligd tegen de gevolgen van bijvb. lekke c's.
De Duitse merken radio's  hebben bijna allemaal een ander ontwerp voor de voeding waardoor juist de trafo het al snel zeer zwaar te verduren krijgt waardoor de kans op doorbranden vele vele malen groter is

Groet ,
Ben

Handtekening
Laatst bewerkt 18 aug 2022 22:33 door Ben Dijkman.

Meer
18 aug 2022 21:09 #95457 door Brandenburg
8004 met houten voorwand

Gemaakt door Kunena