Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Middengolf buitenantenne en versterker problematiek?

Meer
10 feb 2022 07:34 #93809 door paulsnip
Het netwerk op zich is klaar. Het enige waar het mij nog aan ontbreekt is een goede breedband antenne versterker die bij ca 500 KHz begint. De meeste in de handel verkrijgbare gaan vanaf 5MHz of zelfs 85MHz.

Ik had een klein Chinees dingetje om te proberen. Echter ging die na een dag al stuk. Maar het werkte wel. (zie bijlage)
Deze moet volgens de sticker erop met 12 Volt gevoed worden. Beetje onderzoek leert dat dat wel eens veel te veel kan zijn. Liever had ik een wat groter en degelijker ding (deze is iets groter dan een postzegel). Maar dat heb ik tot nu toe niet kunnen vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 feb 2022 10:16 #93784 door FMX
Juist vanwege het vele kunststof in het water -en gas leidingnet heeft vrijwel elke woning , behalve appartementen,een eigen pen aarde. Als je eigen verbruikers schoon of uit zijn is deze best bruikbaar. Volg in de meterkast de blanke dikke aarddraad . In oudere stads installaties kan de aarde meegenomen zijn in de voedingskabel van het nutsbedrijf en dan gaat de vlieger niet op. Succes,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
06 feb 2022 23:18 #93779 door Cees PA1DBA
Water en gasleiding zijn vandaag de dag vaak van kunststof dus onbruikbaar als aarde.
Stuk koperen-pijp de grond in tot grondwater niveau,
Zo diep zal je daar niet voor hoeven slaan , in Drenthe :-)

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Meer
06 feb 2022 19:49 #93778 door paulsnip
Dank voor het antwoord Jan. Ik zal het eens met 1 pootje los proberen. Een goede aarde is misschien ook een goed idee? Maar daar moet je tegenwoordig eigenlijk een eigen aardpin voor gebruiken omdat waterleiding en de aarde in de meterkast te veel "vervuild" zijn. 

Meer
06 feb 2022 19:07 #93777 door Jan Bus
Het probleem zit hem niet in je antennefilter maar wat de optimale aanpassing is voor AM van je radio. Voor TV en FM was het duidelijk en gold destijds 300/240 ohm, maar voor AM kan dat erg uiteen lopen. De meeste radiotoestellen hadden hoogohmige aanpassing ook Philips zodat een korte draadantenne gebruikt kon worden. Ik heb destijds gemerkt bij centrale antennes dat de zaak prima werkte wanneer je de aardstekker niet aansloot. Kennelijk hadden deze filters een laagohmige aanpassing en werd de antennespoel flink gedempt. Maak je zo'n antennefilter open dan zie je vaak een serie weerstand, maar dat is niet genoeg om de demping te beperken.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Meer
06 feb 2022 18:05 #93776 door paulsnip
Dank voor je antwoord Cees. Het is dus mogelijk. Maar niet eenvoudig. Ik zal eerst eens kijken of ik met een goeie radio rechtstreeks op die AOR antenne überhaupt goeie MW ontvangst kan krijgen. En van daaruit verder experimenteren.
Bestaan die betere toestelfilters nog denk je? Die witte dingen heb ik soms ook mijn twijfels over, maar zijn de enige die ik nog kan vinden. En zelfs die zijn al niet overal meer te krijgen.
Het is een prutserij, maar dat is ook een deel van de hobby natuurlijk.

Gemaakt door Kunena