Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Brom platenspeler op BX640A

Meer
03 jan 2022 14:45 - 03 jan 2022 14:49 #93440 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Brom platenspeler op BX640A
Er zit ook nog wel eens een klein veertje
in het plaatje als het om een triotrack gaat
in de kop gekruist dat gewoon los knippen
en tussen de arm klem schuif kontakten  stukje fijn schuur papp.
huub.J
Laatst bewerkt 03 jan 2022 14:49 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 jan 2022 13:17 #93437 door Bert Boot
Beantwoord door Bert Boot in topic Brom platenspeler op BX640A
Hallo Peter,

Bedankt voor het antwoord. Ik ga dit zeker proberen. Het is een TrioTrac met een stereo kop, dus twee rode bananen en één zwarte (waar inderdaad meerdere blanke draadjes bij elkaar komen).

Ik heb tot nu toe een beetje vals gespeeld door een snoertje te maken met aan de ene kant een stereo 3,5 mm jack en de tulpjes aan de andere kant richting de bananenstekkers. Een kant ++ ,andere kant --. Dit geeft dus mono. Het maakt echter niet uit of ik de bananenstekkers verwissel.
Dit snoertje werkt te alle tijden en luister ik hier Spotify van mijn telefoon. Stereo wordt dan weer mono en dat over de BiAmply geeft een bijzonder aangenaam geluid.

Maar  ..  ik ga nog eens met de bananenstekkers en de TrioTrac in de weer. Ik weet nu in ieder geval wat de massa kant is. (geen brom).

Bedankt zover! Ook de admin.

Meer
02 jan 2022 21:09 #93416 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Brom platenspeler op BX640A
Dit kan van alles zijn. Allereerst moet er voor gezorgd worden dat de banaansteker waar de afscherming van de kabel (de afscherming is de draad die bestaat uit een aantal blanke in elkaar gedraaide draadjes)
aan zit aan de massa aansluiting van de grammofooningang zit. De massa kant is die aansluitbus die geen brom geeft als je hem aanraakt. De andere banaansteker moet aan de andere aansluitbus komen.
Als er meer dan twee andere banaanstekers zijn, dan kan het zijn dat die twee bij elkaar moeten (dan is één van die twee van een dwarsgat voorzien waar de andere steker in past), maar het komt ook voor dat één van die twee banaanstekers bij de massa moet.
Het kan ook zijn dat er met de aansluiting van de kop iets mis is.

Bert mag desnoods wel kontakt met mij opnemen, dan komen we daar zeker uit.
Ik weet niet waar hij woont, maar hij zou dan een keer langs mij moeten komen.
Ik denk dat ik Bert wel een of meerdere keren bij Huub gezien heb.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
02 jan 2022 19:14 - 02 jan 2022 19:16 #93410 door admin
Onze nieuwe lid , Bert Boot, weet nog niet precies hoe hier alles werkt en stelde de volgende vraag?

Beste admin, Allereerst even mijn complimenten voor uw mooie site. Als gitarist van 60 lentes jong heb ik de opkomst van de transistor revolutie op consumentengebied meegemaakt en kan het ontzettend waarderen wanneer goeie techniek (buizen) ook zijn plek krijgt. Maar nu .. Ik heb een mooie Philips BX640A, opgeknapt door Huub Peters. Fijne gozer en hij heeft mijn gitaarversterkers ook altijd top weten te krijgen. Ik kocht vanmiddag een triotrac platenspeler met bananenstekkers om deze aan te sluiten op de philips, maar kreeg alleen maar brom. Waar zou dit aan kunnen liggen? Er zal vast een plekje op dit forum zijn waar deze vraag gesteld kan worden, maar op de smartphone is dit niet zo makkelijk te vinden. Dus .. beste admin, alle tips welkom! Met vriendelijke groet, Bert

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 02 jan 2022 19:16 door admin.

Gemaakt door Kunena