Radio's van 1950 tot 1970
Grundig Party-Boy 1958 (verslagje)
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
07 nov 2021 18:18 #92861
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Grundig Party-Boy 1958 (verslagje)
Ben, dat is heel mooi opgelost.
François
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 nov 2021 17:14 #92857
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Grundig Party-Boy 1958 (verslagje)
François, ik bedoelde eigenlijk een converter ingebouwd in de vorm van de batterij.
Hierbij het voorbeeld zoals door mij in elkaar geknutseld met epoxyplaat en opgeplakte omhulling.
Groet, Ben
Hierbij het voorbeeld zoals door mij in elkaar geknutseld met epoxyplaat en opgeplakte omhulling.
Groet, Ben
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
07 nov 2021 16:26 #92855
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Grundig Party-Boy 1958 (verslagje)
Ben,
De batterijen van 9V is maar voor een éénmalig test (totdat ze leeg zijn) de radio speelt ook op netspanning.
Ik heb nog een paar buizen “koffertje” van VIDOR ea merken en daar gebruik ik die converteer ook voor.
François
De batterijen van 9V is maar voor een éénmalig test (totdat ze leeg zijn) de radio speelt ook op netspanning.
Ik heb nog een paar buizen “koffertje” van VIDOR ea merken en daar gebruik ik die converteer ook voor.
François
07 nov 2021 14:02 #92853
door Ben
Beantwoord door Ben in topic Grundig Party-Boy 1958 (verslagje)
Mooi verslag François, was toch een hoop werk met goed resultaat.
Voor die anode batterij zou je kunnen overwegen een converter te bouwen.
10x 9V batterijen in serie is een dure grap en er hoeft er maar 1 moeilijk te doen en de spanning zakt in.
Heb zo'n converter zelf eens gemaakt (67,5V) voor een Japans radiootje en dat werkte goed.
Was een leuke bezigheid maar je gebruikt het maar een paar keer op de MG en dan gaat hij weer naar zolder.
Maar jouw radio kan ook op netspanning werken en dat is een voordeel.
Groet, Ben
Voor die anode batterij zou je kunnen overwegen een converter te bouwen.
10x 9V batterijen in serie is een dure grap en er hoeft er maar 1 moeilijk te doen en de spanning zakt in.
Heb zo'n converter zelf eens gemaakt (67,5V) voor een Japans radiootje en dat werkte goed.
Was een leuke bezigheid maar je gebruikt het maar een paar keer op de MG en dan gaat hij weer naar zolder.
Maar jouw radio kan ook op netspanning werken en dat is een voordeel.
Groet, Ben
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
03 nov 2021 08:35 - 03 nov 2021 08:39 #92817
door Francois129
Grundig Party-Boy 1958 (verslagje) werd gestart door Francois129
Hallo,Ik had nog eens zin om een buizenradio van mezelf na te kijken.Enkele maanden geleden had ik een Grundig draagbare radio aangeschaft.
Nu volledig hersteld maar zonder draagriem.
De originele HS batterij van 100V was nog aanwezig en voor de gloeispanning had men 2 x LR20 in plaats van 1 LR20 en een accu DEAC02 geplaatst.(zie foto)
Aangezien noch de 100V als de DEAC02 te koop is ga ik dit trachten op te lossen met 10 x 9V blokbatterijen, 1LR20 en een LR20-oplaadbaar;
De radio is ook voorzien om op 110/220V te werken.
Na wat opzoekwerk heb ik het type kunnen achterhalen.Het is een Party-Boy 1958.
Schema gevonden en gestart met de netspanning.De radio had een serieuze brom maar speelde wel op FM.
Spanningen gecontroleerd, de seleniumcel heeft 2 enkel diodes aan boord, eentje met een max.15V en eentje met max.150V daarna komen enkele elco’s. Uiteraard hadden deze hun beste tijd gehad en heb ik deze vervangen. Brom nog niet helemaal verdwenen maar de rimpel op de voedingsspanning is aannemelijk klein.Verder gezocht en de nog aanwezige brom komt uit het ontvanggedeelte.
Door het volgen van het signaal de brom gevonden en de nodige condensatoren vervangen.Mooie stabiel ontvangst op FM maar niks op AM.
De MF kringen met een gemoduleerd 460kHz signaal nagekeken en deze werkten en moesten zelfs niet bijgeregeld worden.Dan uiteraard mengtrap/oscillator nagekeken.De oscillator werkte niet: de spanning op punt 3 van de DK96 was amper 3V. Zonder buis was er geen verbetering. Voor de weerstand van 27K was er nog 80V. Dus de spanningsval over deze weerstand was veel te groot.In hetzelfde circuit staat er naar de grond een 22nF die de oorzaak van de te grote stroom door de 27K veroorzaakte.
De omringde C was de boosdoener
Deze vervangen en nu liep er geen stroom meer door de weerstand.Uiteindelijk bleek ook nog eens de mengbuis defect te zijn.Gelukkig nog 1 reserve liggen en de radio heeft nu ook ontvangst op de 3 AM golflengten.
de vervangen onderdelen
Zelfs in 1958 had Grundig een mooie klank.
François
Nu volledig hersteld maar zonder draagriem.
De originele HS batterij van 100V was nog aanwezig en voor de gloeispanning had men 2 x LR20 in plaats van 1 LR20 en een accu DEAC02 geplaatst.(zie foto)
Aangezien noch de 100V als de DEAC02 te koop is ga ik dit trachten op te lossen met 10 x 9V blokbatterijen, 1LR20 en een LR20-oplaadbaar;
De radio is ook voorzien om op 110/220V te werken.
Na wat opzoekwerk heb ik het type kunnen achterhalen.Het is een Party-Boy 1958.
Schema gevonden en gestart met de netspanning.De radio had een serieuze brom maar speelde wel op FM.
Spanningen gecontroleerd, de seleniumcel heeft 2 enkel diodes aan boord, eentje met een max.15V en eentje met max.150V daarna komen enkele elco’s. Uiteraard hadden deze hun beste tijd gehad en heb ik deze vervangen. Brom nog niet helemaal verdwenen maar de rimpel op de voedingsspanning is aannemelijk klein.Verder gezocht en de nog aanwezige brom komt uit het ontvanggedeelte.
Door het volgen van het signaal de brom gevonden en de nodige condensatoren vervangen.Mooie stabiel ontvangst op FM maar niks op AM.
De MF kringen met een gemoduleerd 460kHz signaal nagekeken en deze werkten en moesten zelfs niet bijgeregeld worden.Dan uiteraard mengtrap/oscillator nagekeken.De oscillator werkte niet: de spanning op punt 3 van de DK96 was amper 3V. Zonder buis was er geen verbetering. Voor de weerstand van 27K was er nog 80V. Dus de spanningsval over deze weerstand was veel te groot.In hetzelfde circuit staat er naar de grond een 22nF die de oorzaak van de te grote stroom door de 27K veroorzaakte.
De omringde C was de boosdoener
Deze vervangen en nu liep er geen stroom meer door de weerstand.Uiteindelijk bleek ook nog eens de mengbuis defect te zijn.Gelukkig nog 1 reserve liggen en de radio heeft nu ook ontvangst op de 3 AM golflengten.
de vervangen onderdelen
Zelfs in 1958 had Grundig een mooie klank.
François
Laatst bewerkt 03 nov 2021 08:39 door Francois129. Reden: Layout van de gekopieerde tekst moeten aanpassen.