Radio's van 1950 tot 1970
signaalgenerator gebruiken
20 aug 2021 13:06 #91811
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic signaalgenerator gebruiken
Als je een signaalgenerator wilt hebben neem dan meteen eentje die FM ook doet. 60 MHz is niet hoog genoeg. Ook wil je bedenken wat je wil "doorfluiten". Meestal het midfrequent van een radio. Dan is die 60 MHz wel weer toereikend (want 10.7 MHz ingeval FM). Deze FY6800 is overigens een arb(itrary waveform generator). Dit maakt hem niet zo heel erg geschikt voor radio's vanwege de beperkte niveauinstelling. De modulatie en sweepmogelijkheden maakt hem dan wel weer heel interessant. Voor dat geld kan je je inderdaad geen breuk tillen.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 aug 2021 10:08 #91807
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic signaalgenerator gebruiken
Kijk eens bij het buurforum (nfor.nl) en kijk daar bij “tips en trucs”. Daar vind je veel nuttige informatie en hoe je een toestel moet “doorfluiten”.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
20 aug 2021 09:24 #91805
door Kwikfly
signaalgenerator gebruiken werd gestart door Kwikfly
Hi,
ik ben nog niet zo héél lang bezig met lampenradio's en leer nog alle dagen bij. Nu hoor ik dikwijls dat een toongenerator of een signaalgenerator een goed hulpmiddel is om fouten te zoeken; het zogen. 'doorfluiten'. Op een van die chinese websites had ik er eentje gezien: de FY6800, 60MHz. Chinese brol waarschijnlijk, maar lees ik nou ergens een review dat het ding, weliswaar niet professioneel, maar voor de hobbyist een verrassend goed apparaat is. En voor €78 kan je niet ge***** zijn, dus heb ik het ding gekocht.
Maar hoe gebruik je nou zoiets. Internet en Youtube afgezocht naar een soort cursusje 'foutzoeken met een signaalgenerator' , maar méér dan een korte beschrijving vind ik niet. Mijn vraag dus: kent iemand een website, een publicatie, een filmpje, whatever, die mij leert hoe ik tewerk ga. Mijn FY6800 oogt wel mooi op mijn schap, maar ik zou graag mijn €78 aan het werk zien.
Thanks!
jo
ik ben nog niet zo héél lang bezig met lampenradio's en leer nog alle dagen bij. Nu hoor ik dikwijls dat een toongenerator of een signaalgenerator een goed hulpmiddel is om fouten te zoeken; het zogen. 'doorfluiten'. Op een van die chinese websites had ik er eentje gezien: de FY6800, 60MHz. Chinese brol waarschijnlijk, maar lees ik nou ergens een review dat het ding, weliswaar niet professioneel, maar voor de hobbyist een verrassend goed apparaat is. En voor €78 kan je niet ge***** zijn, dus heb ik het ding gekocht.
Maar hoe gebruik je nou zoiets. Internet en Youtube afgezocht naar een soort cursusje 'foutzoeken met een signaalgenerator' , maar méér dan een korte beschrijving vind ik niet. Mijn vraag dus: kent iemand een website, een publicatie, een filmpje, whatever, die mij leert hoe ik tewerk ga. Mijn FY6800 oogt wel mooi op mijn schap, maar ik zou graag mijn €78 aan het werk zien.
Thanks!
jo