Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Velora radio met Philips BX281U-09 chassis

Meer
09 aug 2021 20:20 - 09 aug 2021 20:58 #91647 door Armand
Ik herinner me het chassis (met de KG spoel links op de foto) uit mijn jeugdjaren, was toen een jaar of 17.
Het stond in de kelder van het huis waarin wij woonden zonder kast, schaal en achterwand.
Wist toen niet om welke radio het ging.
Na wat gepruts kon ik de radio spelend maken en ontving met een draad van enkele meters meerdere stations.
De zeezender Radio London kwam hier keihard binnen.
Had er ook een houten kast voor geknutseld en een zelfgemaakte schaal.
De kast was rechthoekig met links de luidspreker.
Helaas heb ik er geen foto van en is de radio bij een verhuis weggegooid.

Groeten, Armand
Laatst bewerkt 09 aug 2021 20:58 door Armand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 aug 2021 16:37 - 05 aug 2021 17:42 #91630 door Johannes
Beste forumlezers,

Sinds kort heb ik er weer iets nieuws bij,  dat was niet de bedoeling, maar voor sommige leuke radio's maak ik wel eens een uitzondering. 
Zoals voor deze Velora radio uit 1948 die tevoorschijn kwam na een zolderopruiming en op marktplaats werd aangeboden.  

Er werd niet op geboden want misschien dacht men dat het een zelf gebouwd radiootje was,  maar omdat ik mij een artikel in het NVHR-tijdschrift door Gidi Verheijen herinnerde over het merk Velora wist ik dat het een Velora 64B model 3 radio betrof. 
docplayer.nl/33324261-Radio-historisch-t...-gidi-verheijen.html

De meeste van deze Velora 64B radio's hebben een Philips 209U chassis met een zenderschaal van een 209U  met afgeronde bovenhoeken dus,  maar deze is denk ik een van de laatste door wasmachinefabriek Velo uit Barendrecht gebouwde 64B toestellen met een BX281U-09 chassis en is er door Philips naast de benodigde inbouw onderdelen een zenderschaal meegeleverd met onderdeelnummer A3 219 11 die ik nog nergens ben tegengekomen.   Mogelijk werd deze rechthoekige schaal door Philips speciaal voor Velo in Barendrecht gemaakt.   
Wie zal het zeggen want we kunnen het denk ik aan niemand meer vragen en blijft er weer wat te gissen en te raden voor ons over...  

Maakt ook niet uit want ik ben heel blij met dit aparte radiootje van net na de oorlog dat dus geen zelfbouw radio is maar een door de houtbewerkings fabriek van Velo in Barendrecht is ingebouwd en nog helemaal in oorspronkelijke staat is en zelfs nog heel goed speelt via mijn AM PLL Otto zendertje,  uiteraard via een serie gloeilamp ter bescherming van de oude onderdelen die ik vanwege de originaliteit niet wil vervangen door moderne onderdelen.

Geen radio dus om dagelijks naar te luisteren maar dat is ook niet mijn bedoeling, want ik koester dit radiootje zoals hij is en mag hij met een welverdiend pensioen.   

Het is trouwens ook geen radio waarbij het chassis  overeen stemt met de afmeting van kast die er omheen zat.   

En daar waren ook wel andere voorbeelden van zoals bij het merk Waldorp dat Philips U-toestellen  inbouwde in veel te grote kasten.

Vriendelijke groeten,  Hans

Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 aug 2021 17:42 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman, Armand, maarten, Cees, admin, Cees PA1DBA, RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena