Radio's van 1950 tot 1970
Oberon Oost-Duitse radio, geen geluid
30 jul 2021 14:51 #91613
door Bergmans
Handtekening
Beantwoord door Bergmans in topic Oberon Oost-Duitse radio, geen geluid
Nou, ik ben er uit. Na wat spanningen gemeten te hebben op het versterkerprintje bleek dat de 2 anode van de ECC83 geen spanning kreeg. Dit kwam door weerstand 205 van 150k na deze te hebben vervangen speelt de radio weer!
Bedankt weer voor het meedenken, zo zijn we er dan toch weer uitgekomen.
Groeten
Leon
Bedankt weer voor het meedenken, zo zijn we er dan toch weer uitgekomen.
Groeten
Leon
Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ, Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 jul 2021 19:58 #91604
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Oberon Oost-Duitse radio, geen geluid
Prik eens een signaal in de PU ingang. Kijk of de EL84 en ECC83 de juiste spanningen krijgen. Altijd van achter naar voren werken in een radio. Vanaf de voeding.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans
29 jul 2021 19:22 #91602
door Bergmans
Handtekening
Oberon Oost-Duitse radio, geen geluid. werd gestart door Bergmans
Beste Radio vrienden,
Hier ben ik weer, deze keer een Oberon gemaakt door RFT. Deze radio heb ik gekregen van een kennis via via, je kent dat zo wel. Zolder opruiming en zo kwam deze radio in mijn handen.
Ik heb de radio nagekeken en de papiercondensatoren vervangen. De radio speelde niet en ook het afstemoog reageerde niet. Na voltages gemeten te hebben kwam ik er achter dat de EF89 geen 225v kreeg op de anode.
Dit kwam door een onderbreking in een spoel die ik heb kunnen herstellen. Daarna werkte het afstemoog en kwam er geluid uit de luidspreker. Ongeveer een uur heb ik de radio laten spelen. Een dag later zette ik de radio aan en weer geen geluid maar het afstemoog werkte wel.
Ik heb de buizen getest en alleen de EBF89 was erg zwak maar gelukkig had ik nog een goeie liggen dus die vervangen, maar bracht geen resultaat.
Ik heb op de uitgang van de volume potmeter even de scoop gehangen en ik krijg wel een signaal. Dus verder op zoek maar ik kan niks "geks" vinden. Ik ben er zelfs toe overgegaan om even een versterkertje aan de uitgang van de potmeter te hangen en ik krijg zowaar geluid!
Hoe kan ik nu het beste verder zoeken? Ik snap ook wel dat jullie geen kristallen bol hebben maar jullie hebben zeker meer ervaring en vakmanschap dan ik.
Alvast bedankt!
Hier ben ik weer, deze keer een Oberon gemaakt door RFT. Deze radio heb ik gekregen van een kennis via via, je kent dat zo wel. Zolder opruiming en zo kwam deze radio in mijn handen.
Ik heb de radio nagekeken en de papiercondensatoren vervangen. De radio speelde niet en ook het afstemoog reageerde niet. Na voltages gemeten te hebben kwam ik er achter dat de EF89 geen 225v kreeg op de anode.
Dit kwam door een onderbreking in een spoel die ik heb kunnen herstellen. Daarna werkte het afstemoog en kwam er geluid uit de luidspreker. Ongeveer een uur heb ik de radio laten spelen. Een dag later zette ik de radio aan en weer geen geluid maar het afstemoog werkte wel.
Ik heb de buizen getest en alleen de EBF89 was erg zwak maar gelukkig had ik nog een goeie liggen dus die vervangen, maar bracht geen resultaat.
Ik heb op de uitgang van de volume potmeter even de scoop gehangen en ik krijg wel een signaal. Dus verder op zoek maar ik kan niks "geks" vinden. Ik ben er zelfs toe overgegaan om even een versterkertje aan de uitgang van de potmeter te hangen en ik krijg zowaar geluid!
Hoe kan ik nu het beste verder zoeken? Ik snap ook wel dat jullie geen kristallen bol hebben maar jullie hebben zeker meer ervaring en vakmanschap dan ik.
Alvast bedankt!
Handtekening