Radio's van 1950 tot 1970
FM overgevoelig in Grundig Como D
21 mei 2021 22:33 #90669
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overgevoelig in Grundig Como D
Dat kan niet. Het oog "slaat dicht" omdat er veel teveel spanning uit het rooster van de EAF801 komt. Die werkt als gelijkrichter en als er iets staat te gillen krijg je dat. Daar kom je achter door een schroevendraaier op het rooster te plaatsen en die met je vinger aan te tippen. Als het oog zich dan gedraagt heb je gevonden waar het zit te oscilleren. Zo niet moet je verder zoeken.Het lijkt wel of de FM op de lint-antenne te gevoelig is
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hjkarst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2021 21:30 #90668
door hjkarst
FM overgevoelig in Grundig Como D werd gestart door hjkarst
Op dit moment ben ik bezig met het renoveren van een Grundig audiomeubel met als radio een
Como D
(mono-uitvoering). Deze doet het inmiddels weer heel behoorlijk, maar nog wel een lichte brom op de eindversterker die harder of zachter wordt met de volumeknop. Daarnaast lijkt de radio overgevoelig op FM. Op middengolf goed geluid en afstemming, voor zover daar nog wat te beleven valt. Het afstemoog werkt op AM ook goed. Op FM is het oog over vrijwel de hele band zo goed als dicht. Het lijkt wel of de FM op de lint-antenne te gevoelig is. Het geluid is niet heel beroerd, maar lijkt wel wat overgemoduleerd, maar dit kan vertekend zijn door de erg sterke bas. Dat is wel een bekend fenomeen. Ik meet op de buizen de juiste waarden.
Wat zijn suggesties om naar te kijken als het gaat om het dichtslaan van het afstemoog?
Waar denken jullie dat ik de brom moet zoeken? Deze is bij normaal muziekvolume van de radio of van de tape-ingang in zachte passages net storend - dus niet heel hard aanwezig. Elco C52 is vervangen. Drievoudige afvlakelco nog niet. Wel gekeken of er effect is met twee nieuwe 47uf-elco's parallel geschakeld, maar dit heeft geen enkel effect. De 'beker' lijkt dus goed.
Met vriendelijke groet,
Henk Jan Karsten
Wat zijn suggesties om naar te kijken als het gaat om het dichtslaan van het afstemoog?
Waar denken jullie dat ik de brom moet zoeken? Deze is bij normaal muziekvolume van de radio of van de tape-ingang in zachte passages net storend - dus niet heel hard aanwezig. Elco C52 is vervangen. Drievoudige afvlakelco nog niet. Wel gekeken of er effect is met twee nieuwe 47uf-elco's parallel geschakeld, maar dit heeft geen enkel effect. De 'beker' lijkt dus goed.
Met vriendelijke groet,
Henk Jan Karsten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.