Radio's van 1950 tot 1970
Gezocht: volumeregeling Wega 219
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 mei 2021 14:59 #90398
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Gezocht: volumeregeling Wega 219
indien de potmeter geen "stuitje"meer heeft aan het einde kan je ervan uitgaan dat de loper beschadigd is.
Je zal de potmeter dan uit de print kunnen solderen en zijn klinknagels uitboren, dan kan je de schade bekijken. soms kan je van 2 defecte weer 1 goede maken.
of 1 hedendaagse potmeter van 1 meg log zal voldoen.
de bovenaansluiting kan dan vervallen. deze loudness kan je missen,deze radio's geven
zonder al genoeg bas.
Succes!
Je zal de potmeter dan uit de print kunnen solderen en zijn klinknagels uitboren, dan kan je de schade bekijken. soms kan je van 2 defecte weer 1 goede maken.
of 1 hedendaagse potmeter van 1 meg log zal voldoen.
de bovenaansluiting kan dan vervallen. deze loudness kan je missen,deze radio's geven
zonder al genoeg bas.
Succes!
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hjkarst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mei 2021 12:36 #90394
door hjkarst
Beantwoord door hjkarst in topic Gezocht: volumeregeling Wega 219
Heen en weer draaien heb ik al geprobeerd, waarbij overigens opvalt dat er geen begin- of eindpunt (meer) is. Spiritus vind ik nog een poging waard. Nu nog een injectiespuit

02 mei 2021 13:28 #90377
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Gezocht: volumeregeling Wega 219
Probeer eerst eens om 5 minuten de potmeter rond te draaien.
Na zo'n lange stilstand zit er vuil op de koolbaan en kun je door het heen en weer draaien weer schoon krijgen.
Lukt dat niet, dan is inspuiten met een injectiespuit en een heel klein beetje spiritus ook nog een optie.
Groet, Ben
Na zo'n lange stilstand zit er vuil op de koolbaan en kun je door het heen en weer draaien weer schoon krijgen.
Lukt dat niet, dan is inspuiten met een injectiespuit en een heel klein beetje spiritus ook nog een optie.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hjkarst
02 mei 2021 12:59 #90375
door hjkarst
Gezocht: volumeregeling Wega 219 werd gestart door hjkarst
Als beginnend hobbyist op het gebied van het opknappen van oude radio's heb ik een
Wega 219
op de kop getikt. Nog een mooie kast, werkend op alle banden met een goed geluid.
De potmeter van deze radio zat volledig vast. Met wat WD40 heb ik er wel weer beweging in, maar de volumeknop werkt niet lekker meer: bij het draaien valt het geluid soms weg of het klinkt beknepen. Draai je dan een millimeter verder dan is het geluid wel weer goed. Ik vermoed dat de baan beschadigd is doordat deze zolang vast heeft gezeten en wil de potmeter vervangen. Deze zit op een kleine aparte printplaat. Heeft iemand deze toevallig liggen uit een slooptoestel? Alternatief is het vervangen van de losse potmeter (1.3M+ 302), maar ook die heb ik nog niet gevonden.
Sta uiteraard ook open voor tips en advies. Is openmaken en schoonmaken nog een optie? De behuizing zit dicht met holnieten.
Met vriendelijke groet,
Henk Jan Karsten
De potmeter van deze radio zat volledig vast. Met wat WD40 heb ik er wel weer beweging in, maar de volumeknop werkt niet lekker meer: bij het draaien valt het geluid soms weg of het klinkt beknepen. Draai je dan een millimeter verder dan is het geluid wel weer goed. Ik vermoed dat de baan beschadigd is doordat deze zolang vast heeft gezeten en wil de potmeter vervangen. Deze zit op een kleine aparte printplaat. Heeft iemand deze toevallig liggen uit een slooptoestel? Alternatief is het vervangen van de losse potmeter (1.3M+ 302), maar ook die heb ik nog niet gevonden.
Sta uiteraard ook open voor tips en advies. Is openmaken en schoonmaken nog een optie? De behuizing zit dicht met holnieten.
Met vriendelijke groet,
Henk Jan Karsten