Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

CARAD meubel met FTPAS14 en Perpetuum Ebner REX

Meer
31 jan 2021 11:42 #88568 door Francois129
De motor van de platenspeler uit het meubel met FTPAS 14 radio, een Perpetuum Ebner REX Deluxe (4 snelheden), gesmeerd en voorzien van nieuwe riempjes. Het tussenwiel is nog heel soepel en maakt geen bijgeluiden. Deze week nog een PE REX met aandrukschijf gaan ophalen voor een habbekrats. Deze schijf was in het gaatje dat over de wissels schuift nogal roestig waardoor hij er niet overging. Gekuist en voorzien een rubber ringetje.
Ik ben nog steeds op zoek naar zo extra een aandrukschijf zodat ik nog een andere PE REX kan vervolledigen. 
Ook nog even de naald vervangen door een nieuwe.
Deze morgen een test gedaan met een aantal 78T platen.
Het geluid is goed en de wisselaar werkt volledig zoals hij hoort te werken.
Nu nog terug in het meubel inbouwen.

François
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jan 2021 10:45 #88482 door Francois129
Beste mensen,

Radiotoestel FTPAS14 uit meubel is terug in orde. De papiercondensatoren (teerknollen) en de inhoud van de elco’s uit de voeding zijn aangepast. Ook enkele weerstanden waren verlopen. Geen brom meer aanwezig. De papiercondensatoren waren lek of zo ver verlopen dat de origineel bedoelde waarden niet meer strookte met de gemeten waarde.
De schaaldraad voor de AM golflengten was ontspoord. Na even zoeken deze terug in orde gekregen en de wieltjes waar de draad (deels staaldraad, deels een koordje) terug gerecht en de varco montagerubbertjes vervangen.
Dit was vermoedelijk de oorzaak van het ontsporen.
Ook het touwtje van de “hoge tonen” regeling was stuk. Uiteraard dit ook vervangen.
Getest met ITAX loopantenne en AM werkt zowel op MG, KG. De LG had nog even een instellingsaanpassing nodig om de 2 sterke posten (een Franse en een Engelse) te ontvangen.
Het was duidelijk dat er hier iemand aan de tolcondensatoren gedraaid had. Er miste zelfs een ferrietkern in een spoeltje.
Op FM was er niet echt een probleem. De ECC85 vervangen door een nieuwe gaf geen verbetering. Dus de oude terug gebruikt.
Tijdens het testen is er nog een knop afgebroken (het metaal onder de FM toets). Ik heb dit eerst trachten te kleven met links en recht een spalk. Dit houde geen stand. Daarna alles terug zuiver gemaakt, vertind, links en rechts een spalk aangebracht en ook onderaan een brugje gesoldeerd. Dit blijkt een betere en sterkere oplossing te zijn.
Na enkele uren spelen is de chassis klaar om ingebouwd te worden.

De platenspeler wacht nog op de montage van nieuwe riempje.
Het de uitvoering met 4 snelheden dus 3 riempjes.
Moest iemand nog een "hoedje" voor de automaat hebben. Zou ik zéér blij mee zijn.
Op dat ogenblik zal ook de platenspeler terug volledig benut kunnen worden.

François

Hoedje PE REX

De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, Erwin goossens, RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena