Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

OTL radio B6X92A

Meer
22 jan 2021 21:59 #88441 door Franc
Beantwoord door Franc in topic OTL radio B6X92A
Die 1k5 weerstand in combinatie met de lage stroom snap ik niet goed.
Staat in het schema ook zo.
In mijn radio zit idd ook die 1k5 maar is wel overbrugd met een grote 680 Ohm weerstand, komen we op 470 Ohm uit. Dat is zo te zien af fabriek zo.
Er moeten dus fouten in het schema zitten.
En ook verschillen tussen de B6X82A en de B6X92A.
Ik heb laatstgenoemd toestel maar wel opgebouwd volgens B6X82A.
Ik zou eea ook graag eens configureren met alleen rechte versterking, dus zonder al die poespas met talloze kleine C's en R's in de terugkoppeling/toonregelingen.

En idd heb ik dit onderwerp ook op het NFOR aangezwengeld.
Maar dat zien we wel vaker gebeuren.

mvg Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jan 2021 20:54 - 22 jan 2021 20:56 #88440 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic OTL radio B6X92A

peter1952 schreef : Maar wat is het probleem eigenlijk Franc? 
Over de schakeling van de eindtrap? 

De eindtrap is een seriebalans eindtrap, waarbij de bovenste buis aangestuurd wordt via een fasedraaier.
Misschien anders dan bij andere toestellen, maar nogmaals, dat zal zijn reden wel hebben.

Groeten,
Peter

Een tijdje geleden heb ik wat LTspice simulaties over 800 Ohm versterkers neergezet op dit forum. Het komt er op neer dat beide eindbuizen voor wisselstroom parallel staan en dat daardoor de uitgangsimpedantie veel lager wordt. Het maakt dus niet veel uit of je 2x EL86 of een EL86 met EL84 combinatie en andere varianten gebruikt. De EL84 heeft wel een hogere spanningsversterking dan de EL86, maar ook een wat hogere inwendige weerstand.

Ik vraag me alleen af of de combinatie van de B6X82A in class-B kan werken vanwege de hoge kathode weerstand van 1K5 van de EL84 en slechts 13 mA stroom. Wellicht dat ik dit eens in LTspice moet simuleren.

Ik heb dezelfde radio, maar daar heb ik de kathode weerstand vervangen door 470 Ohm 5 Watt. De stroom is dan 39 mA. Verder heb ik nog wat kleine modificaties aan gedaan om wat meer hoge tonen te krijgen, zoals een exrta loudness condensatortje van 33 pF. 

groetjes,
-=Kees=-

Laatst bewerkt 22 jan 2021 20:56 door Kees van Dijke.

Meer
22 jan 2021 20:28 - 22 jan 2021 20:29 #88438 door Franc
Beantwoord door Franc in topic OTL radio B6X92A
Waar het om ging was dat ik graag wat nadere info of verwijzingen had gehad over juist deze opzet.
Bv of er van Philips servicebladen zijn waarin deze opzet besproken wordt.
Deze radio is nl uniek hierin, oké, de B6X82A dan ook.
De radio op zich doet het verder prima, heel goed zelfs.
En met repareren heb ik meestal ook geen moeite.

Maar dat er flink afgedwaald wordt van het onderwerp zonder dat ik eerst een gericht antwoord kreeg.
Het ging over kram magneten en volmagneten en de reacties daar weer op.
Op zich vind ik dat niet zo erg(overkomt mijzelf ook wel eens), maar er werd alleen maar afgedwaald.

mvg Frank
Laatst bewerkt 22 jan 2021 20:29 door Franc.

Meer
22 jan 2021 20:21 #88437 door admin
Beantwoord door admin in topic OTL radio B6X92A
Franc, er zijn geen belemmeringen om in je eigen topic te reageren. Verder ben ik met je eens dat het een hoop niets zeggens passeert. Nu komt dat deels ook, doordat je de vraag ook op het NFOR stelt. Je weet zelf ook wel dat op beide fora dezelfde gebruikers actief zijn. Tja dan loopt er 1 wel eens uit de hand in Huubdoctrinus, om deze term maar eens te gebruiken. :(

Henk van 't Kruis

Meer
22 jan 2021 20:02 #88435 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic OTL radio B6X92A
Maar wat is het probleem eigenlijk Franc? 
Over de schakeling van de eindtrap? Philips zal er wel zijn reden voor hebben om het zo te doen.
De service doc. is niet zaligmakend. Het kan best zijn dat er in de loop van de tijd wijzigingen zijn geweest. Ik heb wel meer meegemaakt dat het in het toestel anders zat dan in het schema.
Er zullen best wel wijzigingsbladen zijn geweest, maar als je die niet hebt, dan blijft het gissen.
Als het altijd zo gezeten heeft, gewoon zo laten.
De eindtrap is een seriebalans eindtrap, waarbij de bovenste buis aangestuurd wordt via een fasedraaier.
Misschien anders dan bij andere toestellen, maar nogmaals, dat zal zijn reden wel hebben.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
22 jan 2021 19:28 - 22 jan 2021 19:38 #88432 door Huub
Beantwoord door Huub in topic OTL radio B6X92A
je mag denken wat je wil 
 Thijs .groet 
huub
Laatst bewerkt 22 jan 2021 19:38 door Huub.

Gemaakt door Kunena