Radio's van 1950 tot 1970
Tesla 308u
Minder
Meer
31 okt 2020 19:08 #86416
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Tesla 308u
Wat kan je niet verwachten van zo'n simpel radio'tje ?
Dat die veel volume en een mooi vol geluid kan produceren.
Qua ontvangst kunnen deze mini's best goed presteren
maar omdat de afstemming zonder overbrenging werkt gaat
het afstemmen nogal " grof en lomp" waardoor je snel over zenders heen
schiet.
Dat die veel volume en een mooi vol geluid kan produceren.
Qua ontvangst kunnen deze mini's best goed presteren
maar omdat de afstemming zonder overbrenging werkt gaat
het afstemmen nogal " grof en lomp" waardoor je snel over zenders heen
schiet.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
31 okt 2020 11:05 #86400
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Tesla 308u
Hallo,
Geen spoelenbus gevonden.
De eigenaar had gevraagd om alle buizen te vervangen wat ik dan ook gedaan heb (Klant is Koning)
Dan eersts de spanningen nagekeken en die waren allen aan de lage kant.
De voedingselco gecontroleerd endeze trok een beetje veel de spanning naar beneden. Vervangen door een nieuw exemplaar. De spanning op de eerste elco was toen in orde. Op de tweede elco nog te laag. De serieweerstand was een 3K en deze zoals op het schema vervangen door een 2K, een hele verbetering.
Dan over naar de LF Versterker. Een signaal aan de potmeter gelegd er was geluid maar niet om over naar huis te schrijven. Let wel: dit is maar een 1W versterkertje.
De koppelcondensator vervangen en er kwam toch iets meer uit
Dan alle papiercondensatoren nagekeken en de waarden weken teveel af. Zeker deze die aan de HS gekoppeld zijn.Het MF en het HF van de radio afgeregeld zoals in de handleiding staat.
Enkel de eerste MF bus kan ik niet meer bijregel en heb dan met een griddipper vergeleken met de tweede spoelenbus en dit bleek ook goed te zijn.
De radio aan mijn ITAX antenne gekoppeld en kan toch een aantal zenders op de drie golflengtes ontvangen.
Weer een tevreden persoon!
Men moet wel in acht nemen dat dit een heel simpel radio’tje is
2 x UCH21, 1 x UBL21 en een UY1N.
François
Geen spoelenbus gevonden.
De eigenaar had gevraagd om alle buizen te vervangen wat ik dan ook gedaan heb (Klant is Koning)
Dan eersts de spanningen nagekeken en die waren allen aan de lage kant.
De voedingselco gecontroleerd endeze trok een beetje veel de spanning naar beneden. Vervangen door een nieuw exemplaar. De spanning op de eerste elco was toen in orde. Op de tweede elco nog te laag. De serieweerstand was een 3K en deze zoals op het schema vervangen door een 2K, een hele verbetering.
Dan over naar de LF Versterker. Een signaal aan de potmeter gelegd er was geluid maar niet om over naar huis te schrijven. Let wel: dit is maar een 1W versterkertje.
De koppelcondensator vervangen en er kwam toch iets meer uit
Dan alle papiercondensatoren nagekeken en de waarden weken teveel af. Zeker deze die aan de HS gekoppeld zijn.Het MF en het HF van de radio afgeregeld zoals in de handleiding staat.
Enkel de eerste MF bus kan ik niet meer bijregel en heb dan met een griddipper vergeleken met de tweede spoelenbus en dit bleek ook goed te zijn.
De radio aan mijn ITAX antenne gekoppeld en kan toch een aantal zenders op de drie golflengtes ontvangen.
Weer een tevreden persoon!
Men moet wel in acht nemen dat dit een heel simpel radio’tje is
2 x UCH21, 1 x UBL21 en een UY1N.
François
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
23 okt 2020 09:22 #86195
door Francois129
Tesla 308u werd gestart door Francois129
Hallo,
Voor dezelfde dorpsgenoot als de CARAD 2001 ben ik een Tesla 308u aan het nakijken.
Hij speelt al terug maar wil toch nog even de afstelling van HF en MF kringen nalopen.
De gleuven van de ferrietkernen van de eerste MF trap zijn totaal kapot en ik vrees dat ik de MF niet meer zal kunnen afregelen
Is er iemand die mij aan MF spoelenbus voor een Tesla 308u kan helpen.
Indien ik deze nergens kan vinden, zou ik dan met een Dremelfreesje een gleufje kunnen slijpen zodat (als ik ze los krijg) terug kan afstellen?
MVG
François
Voor dezelfde dorpsgenoot als de CARAD 2001 ben ik een Tesla 308u aan het nakijken.
Hij speelt al terug maar wil toch nog even de afstelling van HF en MF kringen nalopen.
De gleuven van de ferrietkernen van de eerste MF trap zijn totaal kapot en ik vrees dat ik de MF niet meer zal kunnen afregelen
Is er iemand die mij aan MF spoelenbus voor een Tesla 308u kan helpen.
Indien ik deze nergens kan vinden, zou ik dan met een Dremelfreesje een gleufje kunnen slijpen zodat (als ik ze los krijg) terug kan afstellen?
MVG
François