Condensatoren
Het antwoord van Maarten is erg volledig en past zo in de rubriek "Tips en Trucs" van het NFOR radioforum. In die rubriek vind je ontzettend veel informatie op buizenradiogebied in begrijpelijke taal. Als je aldaar klikt op "condensatoren" vind je : kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/
Veel hobbyplezier toegewenst,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huub schreef : Rene zo als jij de PH radio verkoop Folders laat zien
Daar zijn ze nog Heeeel goed in orden
en daar voldoen ze NOG goed geen uitloop teer
de teer rollen later gaan ze nog wat uitlopen
dat ziet niet uit op de folders
overgens luike radio PH folders
Maar het is zo als ook maarten schrijft
in die tijd waren er gewoon geen goede Condensatoren
bij geen een radio merk .. tot dat de PH mosterd C,s daar ben ik nu nog
zeer tevreden mee. suppert C,s van philips ook voor het mooie goede geluid
ik denk dat maakt ook wat uit .
huub
Condensatoren worden tegenwoordig beoordeeld of ze het na bijvoorbeeld na
60 jaar nog goed doen of goed zijn of dat ze het begeven hebben.
Dat is nooit de bedoeling geweest!
Radio's werden niet gemaakt om het 60 jaar of meer vol te houden, maar hooguit
10 jaar. Als er onderdelen in zitten die het 10 jaar volhouden zeg maar, was dat
voor die tijd een goede kwaliteit. Voorts was het ook altijd een economisch plaatje
daarbij, binnen de mogelijkheden van die tijd. Historische radio's deden en doen het
nog steeds ver na het verlopen van hun originele garantietermijn.
Alles wat het langer volhoudt of in de afgelopen jaren verbeterd is , na die 65 jaar ,
is altijd mooi meegenomen.
Jij kan wel constant roepen dat producten van jongere tijden 'beter' zijn, maar die
bestonden nog niet toen radio's rond midden jaren vijftig (of -veel- eerder) werden
geproduceerd.
Dat is altijd een scheve vergelijking van jou. whisling
Voorts gaat deze topic helemaal niet over Philips brochures die ik elders getoond heb.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Kijk hier eens voor betaalbare condensatoren:
www.jukebox-revival.eu/index.php/capacit...atoren-630-volt.html
Cees- pa1dba
Daar zijn ze nog Heeeel goed in orden
en daar voldoen ze NOG goed geen uitloop teer
de teer rollen later gaan ze nog wat uitlopen
dat ziet niet uit op de folders
overgens luike radio PH folders
Maar het is zo als ook maarten schrijft
in die tijd waren er gewoon geen goede Condensatoren
bij geen een radio merk .. tot dat de PH mosterd C,s daar ben ik nu nog
zeer tevreden mee. suppert C,s van philips ook voor het mooie goede geluid
ik denk dat maakt ook wat uit .
huub
Voor de normale toepassingen als koppel- en ontkoppelcondensator kun je gewoon polyestercondensatoren (MKT) nemen met een even hoge of hogere werkspanning dan origineel. 400VDC en 630VDC zijn tegenwoordig gebruikelijk.
Voor impulstoepassingen, daar zit origineel vaak een 1000VDC of hoger in, gebruik je een polypropyleen (MKP/KP/FKP) of ceramische condensator van een even hoge of hogere werkspanning (MKP 1000V/1600V/2000V, ceramisch 2000V).
Voor toepassingen over het net (ontstoorcondensator) gebruik je een X2 klasse MKP of MKT.
Voor toepassingen tussen net en aanraakbaar (bij U-toestelletjes aan de pickup- en antenne-ingangen) of tussen net een aarde, gebruik je een Y2 klasse MKP of ceramisch.
X2 en Y2 condensatoren hebben een werkspanning ergens rond 275VAC à 315VAC, maar die hoef je eigenlijk niet echt te vermelden want dat is een eigenschap die bij die veiligheidsklassen hoort.
@RR1957: ik heb het liever over papiercondensatoren, want teer is geen essentiële eigenschap. Alle ingegoten geïmpregneerde papiercondensatoren hebben vervelende en voortijdse faalmodi. Ik denk dat die sentimenten bij Philips midden jaren '50 al stevig postgevat hadden en dat ze de teerknol toen al zeker 10 jaar als budgetoplossing, compromis, beschouwden. Hun betere papiercondensatoren waren hermetisch geseald in blik en glas en oliegevuld. In de tweede helft van de jaren '50 ging men in de Nederlands/Belgische RGT-fabrieken bijna "overnight" over op polyestercondensatoren in de toepassingen waar het kon. Ik denk dat de term teerknol deze geschiedenis goed reflecteert.
Voor de context: mijn vader repareerde in de jaren 50/60/70 incidenteel wel eens een radio en toen hadden ze al de reputatie dat ze er vaak uit moesten. Niet allemaal zoals veel reparateurs en hobbyisten nu doen, maar in elk toestel toch wel 1 of 2.
Zo niet het allermeest. Op dit forum kan je rechtsboven ook 'condensatoren'
op de zoekfunctie zetten. Komt er ook al veel commentaar bovendrijven.
Wellicht moet je eerst lid zijn van het NFOR forum, maar hier staat veel info:
condensatoren info NFOR
Teerknollen is nogal denigrerend, ze voldeden prima in het verleden en zoals met
alles verouderen ze. Teercondensatoren dus.
Succes ! :thumbsup:
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is