Radio's van 1950 tot 1970
Een vreemde vogel in de bijt...
22 jun 2020 19:31 #84242
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Een vreemde vogel in de bijt...
Toch kan er ondanks het missen van de voorversterkerbuis genoeg geluid uit komen. Het toestel is dan uitgerust met uitgestelde AVR die pas in werking komt als er overbelasting dreigt c.q. de eindbuis nagenoeg uitgestuurd kan worden. Er moet dan genoeg spanning aan de detector aanwezig zijn om bij vol volume de eindbuis uit te kunnen sturen.
Bij zeer zwakke zenders kun je inderdaad versterking tekort komen.
Ik heb verschillende toestellen gehad die zo uitgerust waren en die het prima deden.
Alleen bij gebruik van een grammofoon kom je versterking tekort, maar dat is op te lossen door bij de grammofoon de M.F. buis als voorversterker te gebruiken.
Veel pick-up elementen (veelal magnetisch) gaven genoeg spanning af voor alleen een eindbuis.
Groeten,
Peter
Bij zeer zwakke zenders kun je inderdaad versterking tekort komen.
Ik heb verschillende toestellen gehad die zo uitgerust waren en die het prima deden.
Alleen bij gebruik van een grammofoon kom je versterking tekort, maar dat is op te lossen door bij de grammofoon de M.F. buis als voorversterker te gebruiken.
Veel pick-up elementen (veelal magnetisch) gaven genoeg spanning af voor alleen een eindbuis.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 jun 2020 17:20 #84240
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Een vreemde vogel in de bijt...
Dit was dat maffe concept van Philips zonder voorversterkerbuis na de detector. Alles om een buis uit te sparen. Uiteraard werkte dat voor geen meter en zijn ze er uiteindelijk op teruggekomen (EBC41 enzo). Dit toestel ziet er netjes uit.
Dat logo is weliswaar geïnspireerd door de Duitse adelaar maar is geen nazisymbool vanwege missend hakenkruis. Doet me verder natuurlijk wel denken aan Mousse T ("I'm horny, horny horny horny for you").
Dat logo is weliswaar geïnspireerd door de Duitse adelaar maar is geen nazisymbool vanwege missend hakenkruis. Doet me verder natuurlijk wel denken aan Mousse T ("I'm horny, horny horny horny for you").
Tjerk, 9ZZ
21 jun 2020 11:25 - 21 jun 2020 11:31 #84231
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic Een vreemde vogel in de bijt...
De kast heeft wat aandacht nodig, eerst maar eens de oude blanke laklaag verwijderen om te zien hoe we de missende delen fineer weer aan kunnen vullen.
Ja, inderdaad, met een EBL1 zal er best wel wat geluid te produceren zijn.
Zie dat er een EK2 in zit, een van de eerste generaties oscillator/mengbuizen voor de snel groeiende consumentenmarkt in die tijd. Moet er ergens nog een hebben liggen..
Ja, inderdaad, met een EBL1 zal er best wel wat geluid te produceren zijn.
Zie dat er een EK2 in zit, een van de eerste generaties oscillator/mengbuizen voor de snel groeiende consumentenmarkt in die tijd. Moet er ergens nog een hebben liggen..
Laatst bewerkt 21 jun 2020 11:31 door buisje.
21 jun 2020 11:17 #84230
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Een vreemde vogel in de bijt...
Mooi ( linkshandig ; ) toestel model .
Het loont zeker de moeite om de kast ook over te doen.
Deze toestellen kunnen na revisie echt goed klinken.
Je komt ze niet zo vaak tegen.
Het loont zeker de moeite om de kast ook over te doen.
Deze toestellen kunnen na revisie echt goed klinken.
Je komt ze niet zo vaak tegen.
Handtekening
21 jun 2020 11:15 - 21 jun 2020 12:05 #84229
door buisje
Beantwoord door buisje in topic Een vreemde vogel in de bijt...
Toestel stamt van net voor de tweede wereldoorlog, hier het logo wat erg doet denken aan een veel gebruikt logo door Adolfje...
Laatst bewerkt 21 jun 2020 12:05 door buisje.
21 jun 2020 11:06 - 21 jun 2020 11:20 #84228
door buisje
Een vreemde vogel in de bijt... werd gestart door buisje
Een kennis belde mij laatst dat er een oude radio op zolder was gevonden...
Ik nieuwsgierig en ben meteen gaan kijken...
Een totaal voor mij vreemd geval werd mij onder de neus geschoven.... Alsjeblieft... meenemen !!
Het betreft een Hornyphon Prinz 39 van Oostenrijkse makelij uit de jaren 1938/39 met wel een bijzondere MF frequentie... 125 KHz.
Hornyphon is om en nabij de tweede wereldoorlog door Frits Philips ingelijfd.. zo hoorde ik.
Kon geen goed schema vinden en ben gaan snuffelen op Oostenrijkse verzamelaar/sites en kwam in contact met een club in Salzburg.
Schema's voor zover aanwezig werden mij meteen gratis afgestuurd, wat uiteraard erg vriendelijk was, heb daarna als dank een lidmaatschap van een jaar genomen voor 10 Euro... Voor wat hoort wat toch..
Alles is compleet, ook de wijzerplaat waarop een bedenkelijk logo :woohoo: staat ziet er goed uit.
Ga er binnenkort mee aan de gang... ben benieuwd of deze vreemde vogel nog kan zingen...
Ik nieuwsgierig en ben meteen gaan kijken...
Een totaal voor mij vreemd geval werd mij onder de neus geschoven.... Alsjeblieft... meenemen !!
Het betreft een Hornyphon Prinz 39 van Oostenrijkse makelij uit de jaren 1938/39 met wel een bijzondere MF frequentie... 125 KHz.
Hornyphon is om en nabij de tweede wereldoorlog door Frits Philips ingelijfd.. zo hoorde ik.
Kon geen goed schema vinden en ben gaan snuffelen op Oostenrijkse verzamelaar/sites en kwam in contact met een club in Salzburg.
Schema's voor zover aanwezig werden mij meteen gratis afgestuurd, wat uiteraard erg vriendelijk was, heb daarna als dank een lidmaatschap van een jaar genomen voor 10 Euro... Voor wat hoort wat toch..
Alles is compleet, ook de wijzerplaat waarop een bedenkelijk logo :woohoo: staat ziet er goed uit.
Ga er binnenkort mee aan de gang... ben benieuwd of deze vreemde vogel nog kan zingen...
Laatst bewerkt 21 jun 2020 11:20 door buisje.