Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Welk temperatuur coeëfficient hebben deze condensatoren

Meer
14 jun 2020 22:39 #84140 door Erwin goossens
Hey Peter. Met deze tuner is niets mis. Werkt prima, deze voedingsweerstand is ook vervangen ( de foto was genomen tussen het restaureren door,) maar bij Duitse radio’s zie je dat deze c tjes een bepaalde kleur band hebben die deze aangeeft. Daar is een coderingstabel van. Maar deze hebben dat niet, vandaar de vraag puur uit intresse hoe dit hier kan afgeleid worden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jun 2020 13:04 - 14 jun 2020 13:05 #84135 door peter1952
Huub, natuurlijk worden deze condensatoren niet warm.
Maar ik mag toch aannemen dat je weet wat temperatuurcoëfficient is?
De omgeving wordt wel warm, bijvoorbeeld door de buizen in de buurt. En daardoor verandert de capaciteit waardoor bijvoorbeeld de frequentie verloopt. Dit lost men veelal op door condensatoren met een negatieve en positieve temp. coefficiënt parallel te zetten, waardoor ze elkaars verloop opheffen.

Maar wat is het probleem met die tuner? Ik zie dat je verschillende weerstanden vervangen hebt, maar die grote links laat je zitten. En juist die grote verlopen het meest. Als dat de anodeweerstand van het oscillatorgedeelte is, kan dat ook het nodige verloop geven.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 14 jun 2020 13:05 door peter1952.

Meer
14 jun 2020 12:28 #84131 door PE9ZZ
Geen idee... Sluit er eens eentje aan op een capaciteitsmeter en laat er een föhn op los.

Tjerk, 9ZZ

Meer
14 jun 2020 10:02 #84125 door Huub
Ik ben van mening dat deze gewoon koud blijven
stuk onder breking
huub

Meer
14 jun 2020 08:11 #84122 door Erwin goossens
Het gaat om deze groene .oranje en bruine buiscondensatoren uit een Philips UKW tuner. Zijn hier gegevens van?

Gemaakt door Kunena