Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

5 tube radio, kleintje van Japanse makelij

Meer
02 jan 2020 23:28 #81374 door Bergmans
Dankjewel Peter, heel eerlijk gezegd hoopte ik een beetje op een antwoord van jou omdat ik weet dat jouw kennis groot is.

Dan laten we het maar voor wat het is. Het is gewoon leuk om in de verzamaling te hebben. Het hoeft geen radio voor alledag te zijn, daar heb ik mijn Nordmende Othello 55 voor :)

Nogmaals bedankt!

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jan 2020 22:56 #81373 door peter1952
Van dit soort radiootjes kun je niet te veel verlangen. Alles zit dicht op elkaar, de middenfrequenttrap heeft maar één echt bandfilter, waardoor de selectiviteit niet al te best is en ook de gevoeligheid achterblijft.
En kijk eens naar het kleine ferriet antennetje, dat doet ook niet zo veel.
Dat luidsprekertje is, in combinatie met de minime uitgangstrafo ook niet tot veel in staat.
Het is in feite een toestelletje bestemd voor sterke zenders. Ik heb zelf ook twee van dat soort toestelletjes. Leuk om te zien maar niet om te gebruiken. Het klinkt schel en veel komt er niet uit qua zenders.

Ik zou er zelf niet te veel aandacht aan geven.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
02 jan 2020 21:43 #81372 door Bergmans
Beste radio vrienden,

Hier ben ik weer met een vraag, tussen al mijn radio's heb ik ook een klein 5 buizen radiootje. Ik heb de condensatoren al vervangen en de buizen getest (waren nog opmerkelijk goed)

Het ding doet het maar ik ontvang niet zo veel, 1 zender en dan nog niet zo geweldig. Nu weet ik dat er op de AM niet meer zoveel te doen is, maar ik moet toch iets meer kunnen ontvangen lijkt me.

Wat ik nu krijg lijkt op katten gejank, waar moet ik beginnnen om dat te verbeteren?

Alvast bedankt!

Handtekening
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena