Radio's van 1950 tot 1970
Ruis in philips 998
29 dec 2019 10:20 #81233
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Ruis in philips 998
Goed gedaan!
:thumbsup:
Groeten,
Peter
:thumbsup:
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 dec 2019 23:46 #81232
door Bert Kn
28 dec 2019 23:05 #81231
door Dick H
Beantwoord door Dick H in topic Ruis in philips 998
Peter het is opgelost.
Ecc 83 dus defekt.Radio speelt weer de sterren vd hemel Thanks.
Grt Dick.
Ecc 83 dus defekt.Radio speelt weer de sterren vd hemel Thanks.
Grt Dick.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
28 dec 2019 20:47 - 28 dec 2019 20:49 #81230
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Ruis in philips 998
Hoi Dirk,
Ik neem aan dat je de BX998 bedoelt. Als de ruis ook optreedt met de volumeregelaar dicht, dan zit de fout in de versterker.
Komt de ruis uit beide luidsprekers? Dan is waarschijnlijk de ECC83 de schuldige. Ruist alleen de lagetonen luidspreker dan zou de EBC41 de schuldige kunnen zijn.
Dat de fout in één der eindbuizen zou zitten, lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Probeer ook eens of het toestel ook ruist als je het op de grammofoon stand zet. Heb je dan geen ruis, dan zit het in het radio gedeelte. Maar dan zou je de ruis met de volumeregelaar weg moeten kunnen draaien.
Ik weet niet of je reserve buizen hebt, maar dan zou als eerste de ECC83 kunnen wisselen. Misschien kun je die even lenen uit een ander toestel. Trek ook eens de EBC41 uit het toestel en zet het dan aan. Is de ruis dan weg, dan is deze buis defect (je hebt dan ook geen lage tonen).
Probeer eerst deze zaken eens.
Groeten,
Peter
Ik neem aan dat je de BX998 bedoelt. Als de ruis ook optreedt met de volumeregelaar dicht, dan zit de fout in de versterker.
Komt de ruis uit beide luidsprekers? Dan is waarschijnlijk de ECC83 de schuldige. Ruist alleen de lagetonen luidspreker dan zou de EBC41 de schuldige kunnen zijn.
Dat de fout in één der eindbuizen zou zitten, lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Probeer ook eens of het toestel ook ruist als je het op de grammofoon stand zet. Heb je dan geen ruis, dan zit het in het radio gedeelte. Maar dan zou je de ruis met de volumeregelaar weg moeten kunnen draaien.
Ik weet niet of je reserve buizen hebt, maar dan zou als eerste de ECC83 kunnen wisselen. Misschien kun je die even lenen uit een ander toestel. Trek ook eens de EBC41 uit het toestel en zet het dan aan. Is de ruis dan weg, dan is deze buis defect (je hebt dan ook geen lage tonen).
Probeer eerst deze zaken eens.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 28 dec 2019 20:49 door peter1952.
28 dec 2019 20:13 #81229
door Dick H
Ruis in philips 998 werd gestart door Dick H
Heb hier een philips meubel staan met een 998 radio er in.
De radio heeft een erge ruis op alle bereiken.Ook als ik de volume knop dicht draai blijft er ruis uit de speakers komen.
Wie kan me een tip of meerdere geven wat te doen.
De radio heeft een erge ruis op alle bereiken.Ook als ik de volume knop dicht draai blijft er ruis uit de speakers komen.
Wie kan me een tip of meerdere geven wat te doen.