Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Vraag over zeldzaamhijd oude buizen

Meer
25 dec 2019 10:45 #81196 door admin
Beantwoord door admin in topic Vraag over zeldzaamhijd oude buizen
Met de kennis van Dick zal het wel goed zitten, zie zijn profiel.

De buizen zijn in geteste uitvoering, na enig speurwerk nog wel te verkrijgen. Zie ook de website die Tjerk aangeeft.

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 dec 2019 10:21 #81195 door Rene Daemen
Hallo Dirk,
Echt goede buizen zul je niet meer vinden
Ze zijn eigenlijk als je ze vind uitgeput.
Ongevoelige ontvangst.
In het NVHR blad is wel eens beschreven met tv buisjes pf86 om dit soort buizen te vervangen in. Een 2514 philips de pf 86 werd met weerstand op de voet gesoldeert en dan soms kon de glazen bol er op.
Het boekje is eigenlijk bedoelt om de buizen techniek en werking radio te begrijpen.
Je kan ook eens een schakeling op bouwen met moderne buisjes voor de werking
De oude radio waar nog die oude buizen in zitten staan alleen voor de sier
Bruikbaar is het niet meer enigzins .
Vandaar ook de dat er verschuiving hier naar de jaren 50 radio is met FM en nog goed te vinden buizen zijn.
Succes

René Daemen

Meer
25 dec 2019 08:39 - 25 dec 2019 08:40 #81191 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Vaag over zeldzaamheid oude buizen
Ze komen zeker nog wel voor, bijvoorbeeld hierrrrrrrr en ook op radiobeurzen alleen niet in Seattle maar in bijvoorbeeld Driebergen. ddg.gg is je vriendje (Google is evil). Bedenk wel dat 40 jaar geleden het al een hele opgave was de ontwerpen uit Jongens Radioboek (hoe rolbevestigend wil je het hebben...) te bouwen laat staan hedentendage. De vraag die je eigenlijk moet stellen is of je de technologie wilt snappen of de sfeer van de dertiger jaren wil recreëren.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 25 dec 2019 08:40 door PE9ZZ. Reden: grammar

Meer
25 dec 2019 07:27 #81190 door DirkVanVeen
Ik ben een nieuw lid op deze 'site', een emigrant die al zo'n 40 jaar in de omgeving van Seattle (west kust VS) woont.
Ik heb "Het Jongens Radioboek", van Leonard de Vries, al jaren op de boekenplank staan, en heb belang om een 'replica' te bouwen van een 2-buis radio uit dit boek.
Mijn vraag is heel simpel: komen buizen zoals A442, A415, B443 enz. nog wel eens te koop op on-line markt plaatsen, of zijn zulke buizen zo zeldzaam dat ik het beter kan vergeten?
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena