Radio's van 1950 tot 1970
brom in phlips fx551 a
01 nov 2019 22:24 #80466
door DOLF
Handtekening
Beantwoord door DOLF in topic brom in phlips fx551 a
Zover als ik kan beoordelen ziet toestel er origineel uit maar is wel een keer schoon gemaakt.
Als ik de volumeregelaar dicht draai hoor ik nog steeds de brom.
Ik woon in Haarlem
Groet Dolf
Als ik de volumeregelaar dicht draai hoor ik nog steeds de brom.
Ik woon in Haarlem
Groet Dolf
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 nov 2019 20:55 #80465
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic brom in phlips fx551 a
Brom kan een aantal oorzaken hebben. Het kan in de voeding zitten, één of meer buizen of een ander defect.
Is de brom ook hoorbaar met de volumeregelaar dicht, dan zit het vrijwel zeker in de voeding, waarschijnlijk een slechte elco.
Dan de vraag: Is het toestel al eens nagezien of is het origineel? In dat laatste geval verdient het toch aanbeveling om het toestel eerst na te laten zien resp. reviseren voordat het verder in gebruik wordt genomen om verdere schade te voorkomen. Er zitten nu eenmaal onderdelen in die hun beste tijd gehad hebben zoals condensatoren en bepaalde weerstanden. Ook buizen hebben hun beste tijd gehad.
Aan een revisie zijn uiteraard wel kosten verbonden, maar het toestel speelt weer zoals het ooit bedoeld is en gaat weer enige jaren mee.
Het is makkelijk als je even meldt waar je woont, vanwege hulp.
Groeten,
Peter
Is de brom ook hoorbaar met de volumeregelaar dicht, dan zit het vrijwel zeker in de voeding, waarschijnlijk een slechte elco.
Dan de vraag: Is het toestel al eens nagezien of is het origineel? In dat laatste geval verdient het toch aanbeveling om het toestel eerst na te laten zien resp. reviseren voordat het verder in gebruik wordt genomen om verdere schade te voorkomen. Er zitten nu eenmaal onderdelen in die hun beste tijd gehad hebben zoals condensatoren en bepaalde weerstanden. Ook buizen hebben hun beste tijd gehad.
Aan een revisie zijn uiteraard wel kosten verbonden, maar het toestel speelt weer zoals het ooit bedoeld is en gaat weer enige jaren mee.
Het is makkelijk als je even meldt waar je woont, vanwege hulp.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
01 nov 2019 19:34 #80464
door DOLF
Handtekening
brom in phlips fx551 a werd gestart door DOLF
Hallo baste mensen,
Mijn naam is Dolf ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in bezit van een Plilips fx 551 a, ik keek als een tijdje om me heen en kwam deze eigenlijk om de hoek van de straat tegen.
Het meubel ziet er nog goed uit de radio en pickup doen het prima maar ik hoor bij het gebruik van radio en pickup een brom .
ik heb geen verstand van elektronica ,kan iemand mij hierbij helpen?
Mijn naam is Dolf ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in bezit van een Plilips fx 551 a, ik keek als een tijdje om me heen en kwam deze eigenlijk om de hoek van de straat tegen.
Het meubel ziet er nog goed uit de radio en pickup doen het prima maar ik hoor bij het gebruik van radio en pickup een brom .
ik heb geen verstand van elektronica ,kan iemand mij hierbij helpen?
Handtekening